Quentin píše: ↑29 dub 2021 08:40
Chlapci dík
Na můj dotaz, jaký LAN kabel v metráži ve vláknu Ethernetový kabel, jsem se prakticky nic nedozvěděl, ale jinak diskuze odpůrců a zastánců WiFi je výživná :mrgreen:
Já som používal tukabel AudioQuest Forest a priamu cestu z routra priamo do streamera. Nejak to hralo, ale to je tak všetko..
Zmena prišla až so SOtM a hlavne AAI Maestoso 2. Zvukový prínos fakt veľký, netuším ako to majú vyriešené, dôležité ale je, že to funguje a veľmi dobre. Aj keď za celkom dosť slušnú sumu.
Electrocompaniet ECI 6DX F & F SN-270 AMT Cardas
Power Clear Beyond 2x
Speaker Clear Reflection IsoTek V5 Sigmas / Uni 16 SOtM SNH-10G, sPS-500 Full Upgrade AAI Maestoso 2 LAN Nordost QRT QB4 MK II Qobuz Roterring / Vicoustic
Zephyr N2/Sequel/AQ
Digital sa vecsinou chape len ako jednotky a nuly,ale skutocnost je taka,ze ide o impulzy a preto charakter vodicov bude tiez rozhodovat o vyslednom zvuku aj v pripade digitálu,i ked mnohi tomu este nejak nedokazu uverit.
Momentalne testujem SOtM dCBL-CAT7 ku ktoremu som zaradil este jeden filtracny blok iSO-CAT7 a vysledky su prekvapujuce a to nielen oproti "noname" kablom ale i hifistickým.
phenom píše: ↑21 led 2023 01:51
Zmena prišla až so SOtM a hlavne AAI Maestoso 2. Zvukový prínos fakt veľký, netuším ako to majú vyriešené, dôležité ale je, že to funguje a veľmi dobre. Aj keď za celkom dosť slušnú sumu.
Podla mna ten sotm pouzívaním filtracnych blokov vlastne akoby supluje switch.Resp.kazdy ten blok riesi nieco ine.O jednom viem ze to rusí vysokofrekvencny šum,ale celkove sa vyrobca o podrobnostiach a ani o zlození vodicov nezmienuje.Fakt je ale ten ze to zmena teda je ale aj cena je fajná.
Jano hifista píše: ↑02 bře 2025 21:04
Momentalne testujem SOtM dCBL-CAT7 ku ktoremu som zaradil este jeden filtracny blok iSO-CAT7 a vysledky su prekvapujuce a to nielen oproti "noname" kablom ale i hifistickým.
Ahoj, ako sa Ti zatiaľ pozdáva kábel? Rozmýšľal som nad ním, alebo znova AAI, keďže potrebujem ešte jeden. Môžeš viac popísať zvuk oproti noname káblom, alebo aj iným, ktoré si doma mal/máš. Dík.
Electrocompaniet ECI 6DX F & F SN-270 AMT Cardas
Power Clear Beyond 2x
Speaker Clear Reflection IsoTek V5 Sigmas / Uni 16 SOtM SNH-10G, sPS-500 Full Upgrade AAI Maestoso 2 LAN Nordost QRT QB4 MK II Qobuz Roterring / Vicoustic
Zephyr N2/Sequel/AQ
Jano hifista píše: ↑02 bře 2025 21:04
Digital sa vecsinou chape len ako jednotky a nuly,ale skutocnost je taka,ze ide o impulzy a preto charakter vodicov bude tiez rozhodovat o vyslednom zvuku aj v pripade digitálu,i ked mnohi tomu este nejak nedokazu uverit.
Mně by vážně zajímalo, jak by při platnosti “této” teorie fungoval Internet a vlastně vše kolem nás
Reálně - je třeba si uvědomit on není digitál jako digitál… Teorie o charakteru vodičů platí pouze pro určité typy přenosu. Klasikou je dění v CD a pak přenos SPDIF - prostě primárně jednosměrné přenosy tak maximálně zahrnující nějaký samoopravný kód. Tam skutečně hraje omílaný jitter a další věci význam zcela doloženě. Ale nedá se to aplikovat na paketové přenosy s exaktním výsledkem typu ethernetu, ty prostě fungují nebo nebo ne.
Případný reálný vliv na zvuk ale může mít jinou příčinu, totiž přenos okolního rušení do analogové části. Je bohužel pravdou, že v tomto ohledu se situace hodně zhoršuje a “bordelu” je kolem nás stále více. A zrovna levnější routery/switche jsou často hodně odfláklé a generují slušný chaos, ideálně nebývá řešena ani strana “přijímače” v streameru atd. Pokud bude použit “audiofilský” switch navržený se slušnými oddělovači a filtry a z něj povede dobře stíněný kabel, tak to určitě nemůže uškodit a minimálně v některých případech je vliv na zvuk zcela reálný. A v určitém více zarušeném prostředí se může projevit i pouhá změna kabelu.
Takže za mne sice zcela věřím v rozdíl zvuku v souvislosti s ethernetovým kabelem a routerem, dovolím si ale silně rozporovat to, co je příčinou rozdílu…
tomashr píše: ↑04 čer 2025 06:40
...Tam skutečně hraje omílaný jitter a další věci význam zcela doloženě. Ale nedá se to aplikovat na paketové přenosy s exaktním výsledkem typu ethernetu, ty prostě fungují nebo nebo ne …
IMHO se v tomto pleteš. Vyhledej si "network jitter" a zjistíš, že to není audiofilský výmysl.
Celé je to o tom naservírovat streameru datové pakety tak, aby se co nejméně zapotil.
PC Audio + lineární PSU HDPlex + Metronome DSS + Metronome c|AQWO + integrovaný zesilovač Vitus audio SIA-025 + TAD Evolution One + doplňky a kabeláž Nordost (Tyr2, Valhalla2, SortKone, SorfFut, QB8, QKORE1)
Network jitter samozřejmě existuje, ale je si to nutno zařadit do kontextu… Tohle fakt není jev, který by hrál roli u běžného domácího ethernet kabelu na pár metrů, tam prostě packet loss i další parametry musí být reálně na nule, pokud by nebyly, tak je něco hodně špatně… Nejde o něco, kde by měl být rozdíl mezi běžným (ale plně funkčním) kabelem a “top class” kabelem, problém by indikoval kabel (či třeba zásuvku) s nějakou reálnou závadou.
Řeší se to typicky u různých páteřních linku a WAN, asi nejvíc u optiky a tam to je velmi podstatné, ale skutečně to není reálné téma pro pár metrů od switche doma (o čemž předpokládám, že se bavíme).
On je jitter v highendu takové oblíbené zaklínadlo, kterým se vysvětluje (či zdůvodňuje cena) pro všechno možné, ale reálně se opravdu netýká úplně každé situace.
Ale jak jsem psal - já toto vůbec nepíšu jako argument proti slušnějším kabelům i u ethernetu, jen mám velmi silný pocit, že jejich hlavní přínos je v něčem trochu jiném…
Jen doplním, že jak protokol DLNA (např. při přehrávání z lokálního NAS), tak běžné streamovací služby (Tidal, Apple, Qobuz, Spotify apod.) používají jako transportní vrstvu plné TCP/IP. To je paketový přenos, s mnoha opravnými mechanismy, které zaručují, že data dorazí do cíle naprosto beze změny. Navíc přijímací zařízení má buffer, který se plní dopředu a DAC si čte data z toho bufetu, jak potřebuje.
Toto není zaručeno na transportní vrstvě UDP - ta se ale používá typicky pro videokonference, různé platformy pro online meetingy a podobné aplikace, které musí jen v reálném čase a krátké výpadky či zaškobrtnutí jim nevadí…
A pozor! Typicky používají UDP i internetová rádia. Tedy stream z hudebních platforem a internetových rádií funguje jinak.
Díky za doplnění, přesně na toto jsem narážel tím “není digitál jako digitál”, asi byla chyba, že jsem to rovnou podobně nerozepsal…
Ale narážím přesně na toto - pokud se jede plně paketovým protokolem, tak skutečně jitter fakticky nehraje v kvalitě roli vůbec (pokud by nebyl tak tragický, že by to už pomalu nefungovalo, ale to by se určitě nemělo dít). Ve své podstatě se u těchto protokolů přehrává lokálně, přes ethernet se typicky plní nějaký buffer, audio nehraje přímo z kabelu.
Něco jiného jsou vyloženě sériové (byť digitální) přenosy typu SPDIF, u ethernetu by se tomu trochu podobaly protokoly běžící čistě na UDP…
Jsme tedy ve vlákně o ethernetovém kabelu a jeho vlivu na zvuk:
Aby bylo jasno, podle mých aktuálních (to se může klidně změnit) zkušeností je vliv kabelu nepoměrně menší (nikoli nulový), než jiných aktivních síťových prvků, oddělením přes optiku a změnou topologie sítě - tedy jmenovitě předřazení switche před streamer. Nevedu tady polemiku o ne/přínosy kabelu, protože na to téma se asi ani nemá cenu bavit.
Reaguji na posledních pár příspěvků, které sice obsahují fakticky správné informace, ale také závěry, se kterými si dovolím nesouhlasit.
Jde o to, že se omezují na skutečnosti, které jsou jaksi samozřejmé (třeba kompletnost přenesených dat při streamování TCP/IP protokolem) a vlastně je ani nikdo nerozporuje - ono, i kdyby se nějaký ten bit ztratil, slyšet to jistě nebude (viz USB Audio).
Na druhé straně ignorují to, co já mám jako potenciální vysvětlení toho, co pozoruji - tedy skutečnost, že rozdílná cesta dat do streameru se na zvuku systému projeví. Proč? To doopravdy nevím! Ale mám svou laickou představu, čím by to mohlo být.
Omezíme-li elektrické rušení oddělením přes optiku, tak nám zbude jen kvalita dat do streameru vstupující. A co je to ta kvalita, když víme, že se nic nakonec neztratí? Zůstává jen konzistence datového toku a řazení paketů (měl bych říct i oprava paketů, ale při kabelovém propojení se prakticky nic nemusí posílat znova) a úsilí streameru na to, aby příchozí data zpracoval. A právě ta vyšší zátěž by mohla vysvětlit, proč se zvuk systému změní.
Streamer přehrávající z lokálně připojeného USB disku. Ovládaný přes apku na mobilu. Streamer připojený kabelem k lokální síti. Po výměně kabelu se zvuk změnil - a to přesto, že přes něj žádná hubební data netekla?! Tady jsou všechny argumenty dříve diskutované argumenty irelevantní.
Vím, že aplikace pro ovládání UpnP (control point) není zdrojem dat při streamování, vím, že data tečou mezi media serverem a media rendererem. Přesto se dlouhodobě nemůžu zbavit dojmu, že je při použití aplikace mConnect zvuk nějak jiný než při použití BubbleUpnP for Android (je to fakt nuance). Zdá se mi to nebo ne? Tak jsem si zkusil monitorovat na PC, kde je media server, komunikaci přes tcpdump.... kdo je zvědavý, klidně si to zkuste. Ne, nic to nedokazuje, ale je to jediný rozdíl, který jsem tam našel.
PC Audio + lineární PSU HDPlex + Metronome DSS + Metronome c|AQWO + integrovaný zesilovač Vitus audio SIA-025 + TAD Evolution One + doplňky a kabeláž Nordost (Tyr2, Valhalla2, SortKone, SorfFut, QB8, QKORE1)
Vím, že aplikace pro ovládání UpnP (control point) není zdrojem dat při streamování, vím, že data tečou mezi media serverem a media rendererem. Přesto se dlouhodobě nemůžu zbavit dojmu, že je při použití aplikace mConnect zvuk nějak jiný než při použití BubbleUpnP for Android (je to fakt nuance). Zdá se mi to nebo ne? Tak jsem si zkusil monitorovat na PC, kde je media server, komunikaci přes tcpdump.... kdo je zvědavý, klidně si to zkuste. Ne, nic to nedokazuje, ale je to jediný rozdíl, který jsem tam našel.
Kazdy ma osetrenou cestu site nejak i ja zvolil urcitou cestu byt slozitejsi ale s konecnym vysledkem mohu rict ze na konci pokud vymenim ethernetovy kabel tak je znatelny rozdil v kvalite podaneho zvuku. K tem aplikacim se rad vyjadrim... F2014 ma cistou pravdu a neni to dojem. Roky vseobecne pouzivam mconnect protoze mi jako spoustec hudbne sedi je otevreny a dynamicky. U bubbleupnp je zvuk vice usazenejsi,o chlup presnejsi a mene prostorny a pak mam jeste squeezer a ten dela hodne klubovy charakter. Nejsou to nuance ale radikalni rozdily ktere byly otestovany jak na obyc lidech tak na hifistech. za mne je rozdil dokonce slisitelny ale jen v nuacich mezi prehravani s telefonu se aktvni simkou a tabletem obycejny bez niceho.. ja pouzivam tablet....
P.S. to co slysi F2014 je pravda a ja se za todle tvrzeni klidne necham upalit,treba hned ted. Ale musim rict ze pred 5lety bych toto tvrzeni neobhajoval protoze na stare nekvalitni siti sem to nikterak zasadne neslysel je to az ted kdyz sit ma nejakou kvalitni uroven.
Bedny:Aurum Cantus V3M, Zesilovač: BC Acoustique EX362D-casea, Převodník: ,Casea Lynx MK II Cd přehrávače:Denon SACD 2000 Kabely: Viablue,Furutech,Audioqest,Chord,Lessloss Ethernet: Chord + Viablue Filtrace: RDacoustic
Já si vážně myslím, že rozdíly dané čistě kabelem při komunikaci protokolem na TCP vrstvě budou (když budu ignorovat čirou psychologii) opravdu vznikat spíš “analogově”, tedy různým nepřímým přenosem rušení. Tohle reálné je a vliv je naopak spíš větší, než si leckdo myslí…
Ale opravdu nemůže vzniknou rozdíl přenosem dat, která pak hrají z bufferu… Ještě jednou opakuji - píšu o TCP protokolech na ethernetu, ne o digitálu ve smyslu SPDIF anebo UDP na ethernetu!
Ad různé aplikace - to už je jiné téma a tam naopak s rozdíly souhlasím a tohle mi ani není nepřijde jako moc velká duchařina. Aplikace dělají se zvukem všechno možné, při D-A převodu se mohou projevit nesrovnalosti v časování. Běžně se také uplatní další drivery, se kterými opět různé aplikace mohou pracovat různě. Že bude ve výsledku dojem ze zvuku mít odlišnosti, jak popisuje zatty, je úplně klidně možné a vlastně to ani není moc překvapivé.
Pak tedy vznika otazka? K cemu si delam dokonalou sit at s metalickymi nebo optickými ethernetovymi kabely kdyz mi todle cele snazeni pak posere nejaka trapna spousteci aplikace at externi nebo primo k danemu streameru...
Bedny:Aurum Cantus V3M, Zesilovač: BC Acoustique EX362D-casea, Převodník: ,Casea Lynx MK II Cd přehrávače:Denon SACD 2000 Kabely: Viablue,Furutech,Audioqest,Chord,Lessloss Ethernet: Chord + Viablue Filtrace: RDacoustic
tomashr píše: ↑05 čer 2025 06:39
Ad různé aplikace - to už je jiné téma a tam naopak s rozdíly souhlasím a tohle mi ani není nepřijde jako moc velká duchařina. Aplikace dělají se zvukem všechno možné, při D-A převodu se mohou projevit nesrovnalosti v časování. Běžně se také uplatní další drivery, se kterými opět různé aplikace mohou pracovat různě. Že bude ve výsledku dojem ze zvuku mít odlišnosti, jak popisuje zatty, je úplně klidně možné a vlastně to ani není moc překvapivé.
Pozor, tady nemluvíme o různých aplikacích-přehrávačích. Media server i renderer jsou stejné, mění se výhradně control point - tedy aplikace v mobilu, přes který hudební datat vůbec netečou. Control point pošle URL na renderer a ten už si s media serverem povídám sám. A já si jen všimnul, že při použití těch dvou zmíněných control pointů a při přehrávání téhož obsahu je diametrálně odlišná komunikace mezi media serverem a rendererem.
PC Audio + lineární PSU HDPlex + Metronome DSS + Metronome c|AQWO + integrovaný zesilovač Vitus audio SIA-025 + TAD Evolution One + doplňky a kabeláž Nordost (Tyr2, Valhalla2, SortKone, SorfFut, QB8, QKORE1)
Jano hifista píše: ↑02 bře 2025 21:04
Momentalne testujem SOtM dCBL-CAT7 ku ktoremu som zaradil este jeden filtracny blok iSO-CAT7 a vysledky su prekvapujuce a to nielen oproti "noname" kablom ale i hifistickým.
Ahoj, ako sa Ti zatiaľ pozdáva kábel? Rozmýšľal som nad ním, alebo znova AAI, keďže potrebujem ešte jeden. Môžeš viac popísať zvuk oproti noname káblom, alebo aj iným, ktoré si doma mal/máš. Dík.
Zdar
Tak sotm uz ostal doma. Vdaka iSO-CAT 7 zvuk dostal vecsiu priestorovost,akoby sa viac "nafukol".To potvrdili aj ostatní na zostavach ktore maju.Celkove toto spojenie s dcbl-CAT7 robi zvuk aj akoby viac analogovy.Ostatne kable posobili oproti sotm akoby bol zvuk viac v kope.
Takže hlavný prínos je hlavne vďaka iSO-CAT 7? Pozeral som to tiež, ale celkom drahá hračka, na také malé niečo.. , ale tak v Hifi sa už nečudujem ničomu a niektoré veci naozaj fungujú skvelo, aj keď na prvý pohľad to tak nevyzerá.
Electrocompaniet ECI 6DX F & F SN-270 AMT Cardas
Power Clear Beyond 2x
Speaker Clear Reflection IsoTek V5 Sigmas / Uni 16 SOtM SNH-10G, sPS-500 Full Upgrade AAI Maestoso 2 LAN Nordost QRT QB4 MK II Qobuz Roterring / Vicoustic
Zephyr N2/Sequel/AQ
Ano v podstate sa to da tak povedat,nakolko to skusali aj iní a mali tam napr wireworld starlight ethernet kabel.Ta scena bola vsade vecsia.
Ale zas ono kazda ta skrinka riesi nieco ine,takze aj dcbl cat7 ma svoj vyznam.Ale ak uz mas nejaky kvalitny ethernetovy kabel tak myslim ze staci ked zaradis len ten externy filtracny blok.
Po přečtení tohoto vlákna a toho o audiofilních switchích tento týden, jsem lehce upgradoval. Do svého standardního switche jsem přidal další switch CISCO CBS110, propojil jsem ho UTP Cat5. K tomu jsem dokoupil Supra CAT8. Změnila se scéna, hlavně předozadní prostor (to jsem už psal). Zkoušel jsem ale i místo té Supra dát taky UTP kabel. A byl to krok zpět, "získaný" prostor zmizel, tak jsem se k té Supře vrátil
A ještě bych měl jeden levnej tip. Dal jsem mezi Cisco a streamer tento Delock síťový izolátor 6 kV RJ45. Původně byl hned za routerem do switche, pak jsem vyměnil pozici a je to změna k lepšímu.
phenom píše: ↑08 čer 2025 12:24
Takže hlavný prínos je hlavne vďaka iSO-CAT 7? Pozeral som to tiež, ale celkom drahá hračka, na také malé niečo.. , ale tak v Hifi sa už nečudujem ničomu a niektoré veci naozaj fungujú skvelo, aj keď na prvý pohľad to tak nevyzerá.
Boli sme navstivit 2A acoustic v Trstennej a skusali sme tento moj sotm ethernetovy kabel na ich repro Elysium porovnavat s ethernetom co tam mali a potom i s Wireworld Platinum Starlight 8,ktory sme tam tiez doniesli.Vysledok bol ten ze sotm mal vecsiu priestorovost a zvukovo analogovejsí charakter.Platina bola trocha presnejsia,ale aj ostrejsia ovsem priestorovost uz taka nebola.