Zajímavý článek o MQA

Obecná diskuze o kvalitě zvuku a možnostech techniky.
MAR
Příspěvky: 115
Registrován: úte 15. lis 2011 10:48:04
Bydliště: Ostravsko

Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod MAR » stř 07. lis 2018 22:23:42

https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... -questions

Přeloženo by Google.


MQA jeden rok později - Najednou, další otázky
Podrobnosti


Napsal Doug Schneider Kategorie: Měsíční sloupec Vytvořeno: 01 duben 2017

Dne 1. dubna 2016 jsme publikovali " Mnoho otázek týkajících se MQA ", můj článek o MQA, digitální hudební formát pro hudební soubory s vysokým rozlišením vyvinutý společností Meridian Audio a nyní odbočený jako MQA Limited. (Audiophiles definuje hudební soubor s vysokým rozlišením jako digitální soubor PCM s bitovou hloubkou a / nebo vzorkovací frekvencí vyšší než standard Compact Disc 16 bitů a 44,1 kHz, aka 16 / 44.1.)

Z toho, co jsem se dozvěděl o MQA, slibuje dva hlavní výhody. Jedním z nich je nárokovaná bezztrátová komprese souborů s rozlišením 24 bitů / 768 kHz až 24 / 44,1 nebo 24/48 (v závislosti na původní vzorkovací frekvenci), přičemž výsledky jsou soubory zhruba o 50% větší než soubor 16 / 44,1. Vzhledem k tomu, že proces je prohlašován za bezztrátový, nesmí docházet ke snížení kvality zvuku - při dekomprimování souboru by měly být všechny původní informace stále přítomny. Soubory MQA jsou uloženy v průmyslových standardních formátech jako FLAC nebo ALAC, takže i audio systémy a DAC, které nemohou dekódovat soubory MQA, by měly být schopny rozpoznat a přehrát je.

MQA

Druhý prohlásený přínos MQA je slyšitelný - snížení nebo vyloučení toho, co MQA nazývá "časové rozostření" nebo "časové rozmazání", které se podle nich vyskytují převážně v horních frekvencích, když je záznam převeden z analogového k digitálnímu signálu, především konvertory, které používají brickwallové filtry. Chcete-li "odblokovat" nebo "odmazat" signál, informace o původním A / D převodníku jsou uloženy v souboru, když je zakódován jako soubor MQA, takže převodník D / A kompatibilní s MQA na konci dekódování a přehrávání může tyto informace přečíst a opravit.

Některé z mých otázek týkajících se MQA směřují přímo do srdce toho, o co se má používat, a co tvrdí. Například s neustálým nárůstem levně dostupné šířky pásma potřebujeme dokonce i nabídky komprese MQA? A je MQA opravdu bezztrátová komprese, jak tvrdí? Může MQA skutečně opravit "časové rozmazání" nebo "časové rozmazání"? A toto rozmazání nebo rozmazání dokonce existují? Koneckonců, před MQA, nikdo neslyšel tyto dvě podmínky používané pro digitální zvuk. Také jsem se zpochybnil platnost demonstrací MQA pro audio spisovatele na výstavě Consumer Electronics Show v roce 2016. Pro většinu popsaných srovnání nebylo jasné, zda byly pro verze MQA a non-MQA stejné skladby přehrávány stejné zdroje ( tj . Hlavní záznamy). Je zřejmé, že abychom posoudili, zda MQA dělá to, co je pro ni nárokováno, potřebujeme srovnání "jablek s jablky", ve kterých se používají identické zdrojové soubory.

Podle mého nejlepšího vědomí byl můj článek prvním, kdo položil otázky ohledně tvrzení společnosti MQA. Některé dřívější články o MQA, které jsem četly, se zdály být rehashes propagační kampaně společnosti; jiní se o technologii pokoušeli říkat, že by mohla poskytnout kvalitní kvalitu nad rámec toho, co jsme předtím slyšeli, aniž bychom se však zeptali, jestli kodek skutečně pracoval tak, jak bylo popsáno. Robert Harley's " Beyond High-Resolution ", zveřejněný na webových stránkách společnosti The Abso! Ute Sound v červenci 2015, bezvýhradně propagoval výhody MQA bez dostatečných (nebo jakýchkoliv) otázek týkajících se toho, zda by MQA fungovala, jak tvrdí.

Na můj článek jsem dostal mnoho pozitivních odpovědí, a to jak od čtenářů, tak od lidí v oboru, kteří byli vděčni tomu, že někdo konečně kritizoval MQA. Byl jsem kontaktován ostatními, kteří sdíleli podobné obavy a chtěli vyjádřit své názory, ale postrádali vozidlo pro to.

Ale ne každý byl spokojený s mým dílem, včetně některých spisovatelů, kteří se cítili uvedeni na místě - napsali pozitivně o MQA a podíleli se na demosích, o které jsem se ptala. Někteří z těchto spisovatelů si mysleli, že na ně směřuji přímo prstem a vylévám na mě hněv na zvukových fórech. Někteří mě viděli jako "nenávist", který si stěžoval na MQA pro žádný jiný účel, než aby otravoval ostatní. Byl jsem v pořádku s tím - pokud budu chtít své názory venku, raději bych mohl odpovědět na ně.

Nevím, co lidé z MQA spol. S ro přemýšleli o mém článku, ale musím podezřívat, že nebyli příliš nadšení. Několik dní před zveřejněním jsem dostal telefonní číslo od Boba Stuarta, který běžel na Meridian Audio, ale nyní se stará o společnost MQA Ltd. Hovořili jsme asi hodinu, ale zdálo se mi, že nemá žádnou skutečnou odpověď na mé otázky , nic, co řekl, mě přesvědčil, že bych měl něco změnit v mém kuse a ono se stalo online tak, jak bylo plánováno.

Během tohoto rozhovoru jsem nabídl, že posílám Stuartovi nějaké originální digitální nahrávky, stejně jako digitální mistry, ke kterým mám přístup - některé nové a jiné desetiletí staré, s různými rozlišeními. Mohl by jim dát MQA ošetření, poslat mi verze MQA a já a původní producenti nahrávek mohli slyšet nějaké rozdíly. Nikdy jsem o něm neslyšela, což mě překvapilo - myslel jsem si, že skočí na možnost prokázat své nároky.

Druhý den jsem mluvil s Markem Waldrepem, zakladatelem společnosti AIX Records, která se ve svých zpravodajech a na svých internetových stránkách Real HD Audio zabývá rozsáhlou zprávou o MQA. Před rokem nabídl Waldrep své spisy MQA a od toho, co chápu, dokonce poslal některé do společnosti; ale v den, kdy to píšu, Waldrep také nevrátil nic zpět. Řekl mi, že i on byl překvapen touto neodpovědí.

Jedna osoba, která dostala některé ze svých souborů podřízených MQA, byl John Atkinson, redaktor Stereophile . Podrobně vysvětlil své zkušenosti v "Poslech MQA", Následná zpráva původně publikovaná v září 2016 a nyní zveřejněna na stránkách Stereophile.com . Tento článek byl obzvláště zajímavý, protože jsem poprvé věřil, že stejní mistři byli srovnáni. Nejpozoruhodnější část článku se blížila ke konci:

Po provedení všech svých formálních srovnání jsem se podrobil nějakému slepému testu. Vytvořil jsem playlist Audirvana, který náhodně smíchal soubory MQA a MQA a stiskl tlačítko Přehrát. Pak jsem šel do zkušebního laboratoře, který je v místnosti vedle posluchárny, a začal měřit některé produkty v přehledu. V nepravidelných intervalech jsem se vrátil do posluchárny a rozhodl se, MQA nebo non-MQA, než se podívám na přední panel [Meridian Prime D / A sluchátkový zesilovač], aby viděl, co hraje. Dostal jsem čtyři ze sedmi správných; ačkoli to není dostačující k prokázání formální identifikace, cítím, že to jsou důležité informace.

Protože věřím, že John slyšel a věřil, že je upřímný, i já si myslím, že to, co říkal, je relevantní - ale ne nutně z důvodů, které by si někteří mysleli. Jak jsem poznamenal Johnovi, když jsme se setkali v únoru poblíž Chicaga, při spuštění reproduktoru Giya G1 Spirit Vivid Audio a veřejně na fóru Audio Asylum: Statisticky se čtyři ze sedmi nepovažují za významné, protože věděl a měl stanovený. Navíc, kdyby udělal ještě jeden test a uhodl to správně, to ještě nebylo přesvědčivé, protože to ještě znamená, že se mýlil třikrát z osmi. A uhodil by to špatně, že osmý čas, čtyři z osmi by byli mrtví uprostřed, nebo stejné výsledky jako hodit minci.

To, co používám z tohoto testu Johna, je, že není snadné rozlišit standardní zvukový soubor od jeho verze MQA, i když znáte zdrojový materiál velmi dobře. V některých ohledech je pro společnost MQA dobrá věc - zdá se, že neškodí. Ale co zvukové výhody, které MQA má poskytovat? Možná, že to není všechno zjevné - nebo vůbec zjevné. A možná proto se zdá, že získání veřejného jablka s jablky A / B srovnání MQA je obtížnější než získání přímých odpovědí z tiskového tajemníka prezidenta Trumpa Seana Spicera. Jak jsem v minulém roce uvedl v mém článku, byl jsem skeptický ohledně toho, jak se provádí srovnání MQA - nebo ve většině případů vůbec nebylo provedeno. Například přesně měsíc poté, co byl můj článek publikován na High End 2016 v Mnichově, Bob Stuart udělal veřejnou demonstraci nahrávek MQA, ale bez srovnání, a to i když je o to požádal. Byla to jedna z nejpodivnějších věcí, na které jsem přišel na tiskové konferenci - tam byl v místnosti plné zvukových novinářů, kteří demonstrovali jeho technologii MQA, ale nepokoušeli se dokázat jeho nároky.

Bob Stuart Bob Stuart na High End 2016

Nejbližší věc pro správné porovnání souborů MQA a jiných než MQA, o kterých vím, bylo provedeno pro náš vlastní Brent Butterworth, který se zúčastnil krátkého, soukromého - nikoli veřejného - demo A / B na výstavě Newport 2016 . Posloucháním sluchátek Brent zjistil, že tyto rozdíly jsou "jemné", ale nemohly říci, co je lepší nebo horší - jen že si myslel, že slyší malé rozdíly. Na druhé straně zdůraznil, že snížení velikosti souboru z nekomprimovaného hi-rezu na MQA nebylo jemné - takže alespoň to je.

Což nás přivádí do stavu MQA dnes. Zdá se, že audiophilský tisk to nepokrývá stejnou energií, jako tomu bylo před rokem; ve skutečnosti vidím jen málo o MQA ve stejných časopisech a webových stránkách, které se jí zdály být velmi přínosné na počátku roku 2016. Ani jsem o tom nezapisoval - je to poprvé od dubna 2016, kdy jsem se posadil, abych napsal něco podstatné.

Mytek Manhattan II DAC od společnosti MQA vybavené MQA

Někteří výrobci nyní zahrnují dekódování MQA v jejich DAC - AudioQuest, BlueSound, Brinkmann, Cary Audio, Meridian, MSB Technology, Mytek HiFi a NAD jsou ty, o kterých vím. Nicméně MQA se nedá najít v produktech od firmy Ayre Acoustics, Benchmark Media Systems, Boulder Amplifiers, Bryston, Chord Electronics, dCS, EMM Labs, Hegel Music Systems, Marantz, Meitner, PS Audio, Schiit Audio, Simaudio nebo Soulution.

To neznamená, že MQA je mrtvá nebo roztřesená - daleko od ní. Audiofilní svět je malý a společnost MQA do hlavního proudu udělala obrovské kroky. V lednu v lednu na CES 2017 vyšlo velké oznámení s velkým překvapením: sluchátka Tidal hudby by začala streamovat soubory MQA, které byly k dispozici od Warner Bros., první hlavní label, který spolupracoval a schvaloval kodek. Když Warner a MQA uzavřely tuto dohodu, bylo uvedeno, že časem bude Warnerův celý katalog převeden na MQA - potenciálně tisíce alb.

Krátce po tomto oznámení si uživatelé předplatitelské HiFi služby společnosti Tidal, která stojí 19,99 USD / měsíc a poskytují streaming v kvalitě CD (16 / 44,1), viděli možnost "HiFi / Masters" v sekci Nastavení. Poté, co si zvolili, mohli zvolit možnost "Masters" pod položkou "What's New" pro přístup k titulům MQA v knihovně Tidal. Přílivová voda zahrnuje to bez příplatku.

Tidal

Velkým překvapením bylo, že jste nepotřebovali MQA kompatibilní DAC, abyste si mohli vychutnat část procesu MQA - aplikace Tidal pro stolní počítače "rozvíjí" (termín MQA) komprimovaný proud až na maximální rozlišení 24/96. Pokud chcete ještě vyšší rozlišení (za předpokladu, že zdrojový soubor je sám o sobě vyšší rez), budete potřebovat DAC kompatibilní s MQA. V loňském roce se vyskytly náznaky, že Tidal začne procházet MQA, ale nikdo neočekával, že by Tidalův vlastní software mohl dělat některé z toho, co se děje.

Přirozené přidání souborů MQA se zdá být jako vítězství pro každého, včetně mě. Přestože jsem kritizoval MQA a stále mám vážné otázky, když jsem zjistil, že je k dispozici bez dodatečných nákladů pro předplatitele Tidal HiFi a že desktopový hráč "rozvinul" soubory MQA až do 24/96, což mohl byste pak dát do vašeho DAC, pomyslel jsem si: "Jdi na to! "Pro mě je to jiný zdroj - a v podstatě bezplatný - soubory hi-rez. To je výhra.

Nemám DAC kompatibilní s MQA, takže jsem omezena na "rozvíjení" hráče Tidal. Ale řekl jsem, že jsem poslouchal soubory MQA prostřednictvím Tidal HiFi a výsledky zatím nebyly jednoznačné. Pro tituly, které Tidal nabízí v obou 16 / 44.1 FLAC a MQA, které jsem porovnal, nemohu s jistotou říci, že jsem slyšel nějaké rozdíly. V důsledku toho jsem si jist, že kdybych provedl pseudo-slepý test, jak to udělal John Atkinson, můj výsledek by byl pravděpodobně podobný jeho - v podstatě je to ekvivalent hádání. U titulů MQA, na kterých mám na svém hudebním serveru hi-res verze, jsem slyšel podstatnější rozdíly, ale ty, které jsem preferoval, se lišily mezi MQA a non-MQA hi-rez, takže mi neříká, že je MQA dobrý nebo ne. Důležité je, že o těchto srovnáních je stejná věc, o kterou jsem se stěžovala od loňského roku: nemám žádný způsob, jak říci, zda jsou mistři, kteří používají mé nahrávky jiné než MQA, stejné jako mistry používané pro MID verze Tidalu, nebo možná nebylo srovnání jablek s jablky. Ale je to jen začátek - plánuji poslouchat víc a možná najít způsob, jak identifikovat stopy MQA a non-MQA, které vím se 100% jistotou, byly odvozeny ze stejných zdrojů, m slyšení. Do té doby . . .

16. února 2017 bylo zveřejněno oznámení, které se zdálo jako požehnání pro MQA: Universal Music, další tři hlavní nahrávací společnosti, začne nabízet svůj obsah ve formátu MQA pro streamování. Četl jsem to na Billboard.com - MQA se nyní jeví jako něco, na čem se starají jiní lidé než audiophiles.

Zpátky v audiofilním světě pro MQA proběhly některé ne tak pozitivní věci. Asi týden před generálním oznámením zveřejnil výrobce elektroniky Linn Products Limited ve Skotsku článek Jim Collinsona, Linn's Designer a Digital Marketer: " MQA je špatná pro hudbu. Tady je proč. "Když MQA nazval" přírodní půso- bí, "Collinson nešel po kodeku k technickým tvrzením, které pro něj vzniklo, ale k obchodním aspektům. Předpokládal, že skutečným účelem MQA není kvalita přehrávání, nýbrž kontrola distribuce hudby od zdroje ke spotřebiteli, přičemž se na každém kroku po cestě trochu uhryzne zisk.

Je zřejmé, že nikdo nemůže vinit společnost MQA Ltd. za to, že se snaží vydělat peníze - to je cíl nějaké společnosti. Nicméně, Collinson poukázal na to, že MQA pracuje vložením do celého procesu nahrávání a přehrávání, od kódování na straně vytváření souborů po konverzi na konci poslechu - což je velmi podobné ochraně proti kopírování schéma: "V souboru je odběr otisků prstů, který ověří, že v každé fázi výroby a distribuce byl MQA vyplacen." Collinson správně upozorňuje, že spotřebitelé se odchylují od jakéhokoli mechanismu ochrany proti kopírování, běžný počítačový software, filmy nebo hudbu.

Collinson rovněž zpochybnil malé světlo na DAC kompatibilních s MQA, které se rozsvítí při přehrávání streamu MQA. MQA tvrdí, že se to dělá tak, že "můžete si být jisti, že slyšíte přesně to, co umělec schválil ve studiu." Collinson poukazuje na některé důsledky tohoto:

Nyní se zdá, že jde o kontrolu kvality zákazníka: pokud se rozsvítí malé světlo MQA, pak vím, že tento soubor je legitimní. Když ve skutečnosti je to skutečně mistrovský způsob, jak malovat každé jiné nahrávce jako méněcenné - když tomu tak je přesně opak - pokud se nevyrábí, distribuuje, stáhne a nehraje prostřednictvím schváleného dodavatelského řetězce. Mohl jsem hrát 24bitový soubor 192kHz přímo ze studia, který mi osobně dodal samotný umělec, a přesto mi zůstává pocit, že tento soubor je nelegitimní; Nelze mě pozdravit oteplením značky MQA.

Po zveřejnění článku Collinsona jsem našel mnoho, kteří s ním souhlasili, zejména výrobci, kteří již pochybují o MQA. Ale na internetových fórech jsem viděl mnoho kritizovaných, protože pocházel z Linn, přímého konkurenta na Meridian, kde se narodil MQA. Někteří to viděli jako důkaz Linnova korporativního závisti. Přečtěte si to a rozhodněte se sami.

Pak se objevilo něco víc. HighResAudio.com, německá stránka pro stahování hudby hi-rez-audio, začala prodávat tituly MQA v květnu 2016. Poté v prvním týdnu března 2017 vydal HighResAudio výbušný příspěvek na Facebooku, v němž uvedl, že přestanou prodávat soubory MQA, o problémech, které ověřovaly soubory MQA jako skutečně hi-rez - něco, co HRA může udělat s jinými druhy hi-rez souborů, které prodávají. To se týkalo hlavně MQA, která HRA neposkytovala nástroje pro dekompresi svých souborů do svých původních států, aby HRA analyzovala a určila jejich řešení, které je součástí slibů kontroly kvality HRA.

Post byl následně smazán z Facebooku, ale John Darko z DigitalAudioReview.net, který také sídlí v Německu, ho zablokoval předtím, než byl sundán a podařilo se mluvit s majitelem společnosti HighResAudio Lothar Kerestedjian o kávě. 8. března vydal Darko na svých webových stránkách článek " HighResAudio.com požaduje hlubší technickou analýzu MQA ". Zahrnuje původní příspěvek na Facebooku a současná myšlenka společnosti Ketainjian na MQA, která jasně ukazuje, že nyní sdílí mnoho z mých obav o technologii. V blízkosti článku jsou přetištěny obsah e-mailu od společnosti Kerestedjian ke společnosti Darko, který uvádí společnost Hypotézy společnosti Stephan Hotto na podporu hlubší technické analýzy MQA (Master Quality Authenticated) společnosti MQA Limited . "(Původní odkaz poskytl Darko na místo v Dropboxu už nefunguje. Odkaz, který jsem zde poskytl, získává stejné informace na firemním webu firmy Hotto.) Článek společnosti Hotto je pro všechny, kteří se zajímají o technickou stránku společnosti MQA, musí číst a vědět, jestli je to všechno tvrdí, že je.

Četl jsem Keistenjianovu kritiku a pak Hottoin papír, který přináší body, které jsem před rokem učinil ve svém článku, kromě mnoha dalších, které jsem nezohlednil; např . problémy s aliasingem vytvořeným procesem MQA a sníženým poměrem signál / šum, který je výsledkem zpracování MQA. Moje první reakce byla sedět na židli, podívat se na strop a zeptat se sama sebe: "Proč na světě trvalo to tak dlouho, než někdo jiný přinesl tohle?" Zajímalo mě stále. A teď se zajímám, proč to ještě jiní nevedou.

Je zřejmé, že i po této době jsou stále ještě příliš mnoho otázek ohledně MQA, které musí být zodpovězeny, než audiophiles dokážou přijmout to jako nadřazené digitálním souborům s vysokým rozlišením, které nám byly po mnoho let k dispozici - protože je možné, že MQA je krok špatným směrem.

. . . Doug Schneider
das@soundstagenetwork.com

Předch další
EISA
SS! Spojené království

SoundStage! Šortky - Livio Cucuzza o průmyslovém designu Audio Research (listopad 2018)SoundStage! InSight - výzkum zvuku minulosti, současnosti a budoucnosti (říjen 2018)SoundStage! Šortky - Nová řada R KEF pro rok 2018 (září 2018)SoundStage! InSight - Simaudio Moon 390 Digitální / analogový předzesilovač a Streamer (září 2018)SoundStage! Šortky - EISA 2018-2019 Ocenění (srpen 2018)SoundStage! InSight - Simaudio $ 118,888 Moon 888 Mono zesilovače (červen 2018)SoundStage! Šortky - Totem's Tribe Tower (květen 2018)SoundStage! InSight - tři nejnovější argonové reproduktory Amphion (duben 2018)SoundStage! Šortky - Making Hegel Mohican CD Player (březen 2018)SoundStage! InSight - Bezdrátový Inteligentní reproduktor Estelon Lynx (březen 2018)
Simaudio
Názor Zařízení Funkce
Int'l
EISA
Reference Zpětná vazba
SoundStage! Hi-Fi je součástí

SoundStage!

Veškerý obsah dostupný na těchto stránkách je chráněn autorskými právy společností SoundStage! ® a Schneider Publishing Inc., pokud není uvedeno jinak. Všechna práva vyhrazena.

Tato stránka byla navržena JoomlaShack, Karen Fanas a The SoundStage! Síť.

Chcete-li nás kontaktovat, napište nám e-mail na adresu info@soundstagenetwork.com




Původní text (angličtina):
AA, EC, MFA, Bryston.

MAR
Příspěvky: 115
Registrován: úte 15. lis 2011 10:48:04
Bydliště: Ostravsko

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod MAR » čtv 08. lis 2018 9:43:29

Nevkládal bych zde tak obsáhlý článek, ale úvaha o kontrole prodeje ( vybírání poplatků )a vložení se mezi interpreta a koncového zákazníka je zajímavá, zejména poté co jsem se setkal u P.Dioka s CD kódované do MQA.

Japonské CD 44,1 kódované MQA ~ prý z běžné cd mechaniky dostaneme kvalitu SACD, pří použití převodníku který umí MQA.

Víc nás ve studiu přemýšlelo k čemu to je. :clap:
AA, EC, MFA, Bryston.

tm.watch
Příspěvky: 30
Registrován: stř 09. říj 2013 15:07:44

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod tm.watch » čtv 08. lis 2018 10:37:11

Dost často se stává, že se z něčeho co skutečný problém není problém vytvoří. Důvody mohou být různé a podle současných informací se MQA může opravdu jevit jako kontroverzní. Za sebe mohu říct, že pro streamovanou hudbu (TIDAL) je to dobrá alternativa - min. pro mé uši. Pominu to, že dnes už by asi nebyl žádný problém streamovat přímo HiRes (asi mimo DSD) - jenže se tak standardně neděje.

RedBaron
Příspěvky: 142
Registrován: úte 10. zář 2013 14:19:03

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod RedBaron » čtv 08. lis 2018 11:01:34

Oproti streamu v bezeztrátově komprimovaném FLAC 24/96 tu nevidím žádný přínos, jen samé nevýhody, a to nehledě na licenční výpalné. Je to asi tak hi-res jako můj děda prezident. Spíše jen obdoba FLAC v CD kvalitě s přilepenou MP3 obsahující informaci o vyšších kmitočtech, která je v reálu dost hrubě navázaná, tím spíše že princip MQA brání zpracování jinými filtry než by uživatel mohl zvukově preferovat a navíc je to forma omezujícího DRM, zkráceně řečeno není problém omezit aby soubory byly přehrány jen některé, jen na něčem a jen pro někoho.
SPaudio D1 > P1 > A400 > JBL 250Ti Jubilee
iFi Nano LE > NAD 2600 > VMA-III

PítrsPraha
Příspěvky: 234
Registrován: úte 12. led 2016 20:42:36

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod PítrsPraha » čtv 08. lis 2018 12:46:06

Souhlas s RedBaronem.

Už to bylo napsáno mnohokrát, skutečným smyslem MQA je jedině monopolizace hudby a generování zisku pro autory MQA. Je ale třeba uznat, že to byla geniálně načasovaná a špičkově provedená strategie s cílem vydělat hodně hodně peněz, která se zatím daří naplňovat na jedničku.

Oproti stremingu nezprzněného hi-res nemá MQA žádnou reálnou výhodu. Je podle mne jen otázkou času, jestli se MQA rozšíří opravdu masově, tedy i na nová fyzická CD nebo jestli někdo přijde s konkurenční alternativou ve formě streamingu dospělého hi-res.

Tidal MQA ale používám, pokud je album povedené zvukařsky, tak MQA zní líp než CD, byť nikdo neví a nezjistí, jestli nebyly v MQA souboru provedeny i další změny, aby znělo líp. SACD je ale zvukově jasně lepší, jen ta nabídka....

A za sebe se ptám - když nabídka MQA zatím celkem hezky narůstá, proč nejsou ta samá alba dostupná i v nezprzněném hi-res?

Kde ale Tidal/MQA zatím podle mne selhává na plné čáře, je klasická hudba. Hledání různých provedení děl je otrocká práce velmi často bez výsledku.
RI Audio PLF 10A --- Denon DCD 2020 / Bluesound Node 2 --- Parasound A5 + A21 --- Focal Electra 926
kabeláž VdH, Vincent, AudioQuest

tm.watch
Příspěvky: 30
Registrován: stř 09. říj 2013 15:07:44

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod tm.watch » čtv 08. lis 2018 13:40:50


Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 305
Registrován: pon 27. pro 2010 13:38:00
Bydliště: Ostrava

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod noaid » čtv 08. lis 2018 15:11:52

MQA se má k hires FLAC asi jako kvalitní MP3 k CD formátu. Je to ztrátově komprimované. RedBaron to vystihl celkem dobře.
Jeho použití u streamingu Tidalu je celkem logické, a to významné snížení datových toku. Jenže ne u uživatele nýbrž na streamovacích serverech Tidalu. Zbylé 'výhody' jsou jen marketing.
Proto já osobně beru Tidal jen jako kvalitní náhledovku, na hraní jen flac/dsf/ape/vw/atd. na disku. Prostě mi to hraje líp a to nemám žádný velký hiend a uši už taky nejsou co bývaly.
Zábava je pokračování nudy jinými prostředky.

MAR
Příspěvky: 115
Registrován: úte 15. lis 2011 10:48:04
Bydliště: Ostravsko

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod MAR » čtv 08. lis 2018 21:33:56

MQA ve studiu hrálo pocitově opravdu lépe, pro streaming zajímavý doplněk asi .
Převodník mi doma MQA nepodporuje, tak si nejsem jist, ale mněl jsem pocit, že stejná hudba má s MQA vyšší hlasitost.
Je to tak vždy nebo je to různé?
AA, EC, MFA, Bryston.

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 305
Registrován: pon 27. pro 2010 13:38:00
Bydliště: Ostrava

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod noaid » pát 09. lis 2018 8:48:39

Lépe než co? Než CD? To ano, pokud je původním zdrojem hires.
Lépe než DVD-Audio, SACD, klasické Hires třeba 24/96? To nemůže, protože :

MQA se vyrábí právě z těchto hires formátů tak, že se z nich část zvuku/informace jednoduše řečeno vypustí aby se to dalo lépe zkomprimovat (jakoby zazipovat) a mělo to menší velikost než původní záznam (vlezlo se na menší médium, menší množství dat při streamování). Princip je podobný jako jako MP3, proces enkódování je podobný jako při přenosu přes bluetooth Aptx nebo LDAC. Vypustit jakoby méně významná/slyšitelná data. Rozdíl oproti MP3 je jen v tom, že následně po opětovném rozkódování (rozzipování) do 'původního' hires formátu se tam ta vypuštěná informace jakoby zpětně 'dodá' -
dovymyslí různými algoritmy - a 'ono to zní líp', mozek takhle funguje. Ale to není ta originální kvalita. Část informace je vymyšlená.

Je to do budoucna slepá cesta a pravděpodobně zůstane pouze u streamovacích služeb jako Tidal, kde zatím má smysl kvůli průchodnosti internetu a serverů. Neexistuje jediný jiný technický důvod pro existenci MQA než úspora přenášených dat. Vše ostatní je z principu horší než 'staré' formáty.
Ale je to způsob, jak z lidí vytřískat další prachy - vydáme totéž v horší kvalitě (abychom to mohli příště zase zpátky zlepšit) - a lidi budou opět kupovat totéž co si koupili už 5x předtím a v lepší kvalitě. A koupíte si nový přehrávač atd. byznys jede, prachy se musí točit, ne?

Pusťte si ze stejného transportu (nejspíše PC) kvalitní SACD/DVDA/24-96 hires a pak totéž album z Tidalu(MQA) a uvitíte. Ale ne šukací jazz, tam se to tolik nepozná, ale dobře nahranou hudbu větších kapel, nebo poslouchejte problematické pasáže se sykavkama. Protě složitější záznamy.

Poznámky o tom, že MQA je lépe chráněný formát ohledně autorských práv je nesmysl, klidně si nahraji z Tidalu jakékoliv album téměř bez ztráty kvality do flac. To je ten nejmenší problém.

Celá problematika je po technické stránce samozřejmě trochu složitější a její pochopení předpokládá určitou obecnou znalost práce s (audio/video) daty, co je to kodek, kontejner apod.

https://en.wikipedia.org/wiki/Master_Qu ... henticated
Zábava je pokračování nudy jinými prostředky.

jimmi
Příspěvky: 403
Registrován: pon 14. kvě 2012 9:08:04

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod jimmi » pát 09. lis 2018 13:50:06

noaid píše :

Pusťte si ze stejného transportu (nejspíše PC) kvalitní SACD/DVDA/24-96 hires a pak totéž album z Tidalu(MQA) a uvitíte. Ale ne šukací jazz, tam se to tolik nepozná, ale dobře nahranou hudbu větších kapel, nebo poslouchejte problematické pasáže se sykavkama. Protě složitější záznamy.

Mal si na porovnanie identické tie povodné zdroje nahrávok? Ako píšeš " kvalitní SACD/DVDA/24-96 hires a pak totéž album z Tidalu(MQA) " a MQA
nahravku ale nie z Tidal?

A aký bol teda ten rozdiel ? Ked si skušal " hudbu větších kapel, nebo problematické pasáže se sykavkama " Vieš to podrobnejšie popísať.

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 305
Registrován: pon 27. pro 2010 13:38:00
Bydliště: Ostrava

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod noaid » pát 09. lis 2018 14:53:28

Originál 24/96 byl trochu čistší než Tidal, malá nuance, ale bylo.
Zábava je pokračování nudy jinými prostředky.

jimmi
Příspěvky: 403
Registrován: pon 14. kvě 2012 9:08:04

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod jimmi » pát 09. lis 2018 18:14:33

Vieš presne z akého "masteru" bol ten z Tidalzhodoval sa z 24/96 ?

A čo to zamená " čistší" a vieme presne ako by mal hrať ? Na každom HIFI aparáte " kusok" inak. :cool:

MAR
Příspěvky: 115
Registrován: úte 15. lis 2011 10:48:04
Bydliště: Ostravsko

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod MAR » pát 09. lis 2018 23:33:40

Noaid:
Lépe než co? Než CD? To ano, pokud je původním zdrojem hires.
Lépe než DVD-Audio, SACD, klasické Hires třeba 24/96? To nemůže, protože :

No tak to vše vysvětluje :
na Tidalu to MQA hraje lépe než 44,1, protože Hi Res tam není a z CD to teda bude hrát také lépe, takže budou vsichni spokojeni, včetně firem v MQA.

Kdo chce vyšší kvalitu koupí si HiRes, a pokud i to bude málo je tu fyzický nosič SACD.

Ale co je původní PRA-ZDROJ, u starších věcí asi těžko říci.
AA, EC, MFA, Bryston.

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 305
Registrován: pon 27. pro 2010 13:38:00
Bydliště: Ostrava

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod noaid » sob 10. lis 2018 10:33:45

Jako zdroj pro výrobu MQA se používá to co se oficiálně vydává jako hires 24-44 a více a to se softwarově zkonvertuje ZTRÁTOVĚ do MQA aby to bylo ještě menší než totéž v kodeku FLAC. Cílem NENÍ vyšší kvalita, cílem je to MENŠÍ i za cenu mírného snížení kvality.
ZTRÁTOVĚ znamená, že se něco ztratí, tj. že už to tam není. To, kde se něco ztratí, je logicky méně kvalitní jako původní zdroj. A to i když se to tam pak nějakou aproximací "dovymyslí".
Je třeba se snažit chápat význam slov. To nemá s konkrétním aparátem a posluchačem nic společného.

Když jsem se dostal před léty na hififóra, nevěděl jsem, co je to mp3, jen jsem slyšel, že to mladí hrají, byl to pro mne magický pojem, znal jsem jen CD. Myslel jsem, že tady lidé, kteří se hifi zabývají mnoho let, že tomu rozumí a věřil jsem jim a často jsem ty jejich časté pitomosti bral jako cennou informaci a po nich ji opakoval.
Časem jsem pochopil, že je to většinou jinak, že ti lidé těm technickým věcem většinou nerozumí ani za mák a šíří jen své zmatené zmanipulované pocity jako univerzální pravdu. Přestal jsem je poslouchat a přemýšlel vlastní hlavou. A teď vím, alespoň zběžně v podstatě o všech běžných formátech používaných v digitálním audiu, a jejich vnitřnostech, jejich silných a slabých stránkách, jak fungují, umím je zpracovávat a konvertovat, kdysi jsem i doma na svém PC vyrobil a vypálil SACD z jednotlivý tracků v DSD (mastering softwarem) a hrálo to v mém přehrávači. A na fóru se mi smáli, že jsem vůl a že to není možné, stejně jako že není naopak možné přehrávat SACD v počítači a já ho dávno hrál z ISO obrazu. Dnes je to běžné.
A podobně s formáty videa a foto. A jako ajťák i tuším, jakým způsobem/algoritmem probíhají různé úpravy/filtry/ekvalizéry/míchání/mastering apod.

Dnes je už prostě těžší mne oblbnout novými moderními pojmy. Ale takových je zdrcující menšina, takže byznys jede jak po másle. Ten semele vše. A člověk je neskutečně manipulovatelný, nejvíce ten, kdo si myslí, že vůbec manipulovaný není. Ten je manipulovatelný absolutně.
Zábava je pokračování nudy jinými prostředky.

Uživatelský avatar
Yngwie
Příspěvky: 929
Registrován: sob 08. pro 2012 13:39:10
Bydliště: Ostrava

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod Yngwie » ned 18. lis 2018 10:57:00

Dal jsem si práci a našel si nahrávky klasiky MQA, CD a Hi-ress (24/96, 16/44 a 24/96). Pro mě asi nejlepší CD velmi těsně následované 24/96 PCM. Tidal hrál dobře, ale bylo zřetelné, že chybí rozlišení a dynamika obou předchozích. NA druhou stranu je dobrá možnost, jak se dostat k poslouchatelné kvalitě přes TIDAL. MQA bych rozhodně nevyzdvihoval jako nějakou budoucnost. Je to jen nový ztrátový algoritmus, který představuje nutnost mít v DAC nebo streameru dekodér a platit licenční poplatky. Když se nad tím zamyslím, tak dnes bohatě stačí DAC s podporou 24/192 + případně DSD 64.
Lumin U1 MINI, Audio Research CD6, Leben RS-28CX, Accuphase A-47, Harbeth SHL5 Plus (SPEC RSP-901EX)

RedBaron
Příspěvky: 142
Registrován: úte 10. zář 2013 14:19:03

Re: Zajímavý článek o MQA

Příspěvekod RedBaron » ned 18. lis 2018 14:55:27

:thumbup: Já bych jen dodal, že drtivou většinu dobrého zvuku dělá nahrávka a mastering, technicky všechno ostatní od MP3 192 výš už jsou v podstatě jen nuance v podání prostoru, nejvyšších výškách, nejnižších basech a celkovém rozlišení když přijde mnoho nástrojů najednou.
SPaudio D1 > P1 > A400 > JBL 250Ti Jubilee
iFi Nano LE > NAD 2600 > VMA-III


Zpět na “Audio”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host