Před časem mi psal zdejší člen doporučení, že objevil "poslední nehranou desku" AG FLEK - Tramtárie přímo na stránkách VR a ať si ji koupím, protože zvuk je referenční. Mám AG Flek rád, tuto desku vlastním již od jejího vydání (r. 1991), ale protože ji mám vizuálně v TOP stavu, tak se mi dávat tisícovku nechtělo. Po cca měsíci mi to ale začalo vrtat hlavou a když jsem na eshopu viděl, že tam pořád je, tak jsem ji objednal "do foroty".
Teď jsem se konečně dostal k poslechu a rozhodl jsem se obě verze porovnat. K mému překvapení je ve zvuku dost podstatný rozdíl.
A srovnání?
- obě desky vizuálně NM (u obalu pochopitelně rozdíl poznat hned)
- obě desky absolutně čisté, bez lupanců či jakéhokoliv "bordelu"
- "panenská deska" hraje mnohem lépe, až mne ten rozdíl zaskočil:
- má širší stereobázi
- mnohem více detailů, nejvíce patrné třeba na dozvuku nástrojů - doznívání strun na kytaře atd...
- celkově teplejší projev - barva hlasu + nástroje - v přímém porovnání působí "ojetá" deska trochu ukřičeně...
Tedy - výsledek se dal předpokládat, přeci jen jsem v "devadesátkách" desku hobloval na gramci, kde nebylo co nastavoval (odhaduji, že celkový počet přehrání se bude motat kolem čísla 50 s tím, že více než polovina byla během cca prvních let na gramu supraphon).
Ale že to bude takto velký rozdíl mne překvapilo. Rozdíl je srovnatelný např. s různým vydáním některých desek...
Ale ... co když je ten rozdíl opravdu způsoben jen lisováním z jiné matrice?
"Nová" deska má totiž vyraženo označení MAE 002/A 1A 5.
Ta moje původní má MAE 002/A 1C 19.
Tak jiste ze se jedna o press z nove matrice, nicmene ten rozdil ve zvuku neni zpusoben novou matrici jako takovou. Nez to cele nekdo znovu riznul a skrze cely proces galvanoplastiky se dostal az k vysledne nove matrici, tak to zkratka pokroutil - at uz na rezacce samotne, kde je tech moznosti malo, nebo vzniknul kompletne novy master. Ten puvodni uz existovat totiz rozhodne nebude.
Ta "nová" deska není nové vydání - je to "zapomenutý kousek" z původního vydání z r. 1991, vytažený někde ze skladu. Tedy předpokládám, že ty desky byly vylisovány +- ve stejné době.
Ohledně toho označení - rozdíl v "1A 5" vs. "1C 19" - dá se prosím laikům vysvětlit, co to znamená?
Mám podobný problém, shodou okolností též u AG Flek"... Dohrála hudba"
Obě vydání mají stejné katalogové číslo, obě vydány vroce89, jedná má středový štítek fialový, druhá deska štítek světle zelený.
Deska s fialovým štítkem hraje lépe, znatelně širší scéna, lepší detaily..
Nahlédnutím na Discogs jsem zjistil, že deska se zeleným štítkem je reedice.
Tento titul vyšel na lp celkem třikrát,z tohoto se zeleným štítkem jednou.
Jelikož vyšel vícekrát, rozdíl ve zvuku je možný.
Titul o kterém píše zabiny 007 však vyšel na lp pouze jednou, dá se tedy předpokládat, že je každá deska z jiné matrice.Nevim jaký byl tehdy náklad, ale rozdílná čísla co uvedl Saša tomu nasvědčují.
Ono je to tak, ze ty tituly vznikle DMM technologii maji postup vyroby takovy: jeden riznuty plech=jedna matrice. V pripade potreby dalsi matrice muzete z daneho plechu udelat dalsi. Jenze...plech musi byt k dispozici a to v neposkozenem stavu. Coz v pripade DMM neni teoreticky problem, protoze pri rozebirani jednotlivych vrstev (pomedeny plech -> niklova matrice) staci nebyt ho*ado. Jenze...galvanizeri nejsou za svou praci odpovidajicne financne ohodnoceni a maji nejake slusne zachazeni u diry, protoze (alespon v pripade Lodenic) staci kliknout v pocitaci a o patro nize vam riznou plech znovu. Pak je taky zahodno takovy riznuty plech dobre zpasivovat, protoze kdyz se tohle osuli, tak koroze zauraduje a musi se rezat znovu. Coz v danem roce u daneho titulu muselo byt obtizne, protoze se jednalo o siranove plechy a ty je tezke dlouhodobe udrzet bez koroze. A dobre pasivovat tenkrat uzivanym dvojchromanem draselnym znamenalo ubrat si kousek ze sveho zdravi. Cili ta druha deska, kterou zabiny007 popisuje (snad jsem ti nezkomolil nick), je proste dalsi rezba s NEidentickym nastavenim rezacich parametru. Treba zminovana sire stereobaze...u DMM se na to velmi dba, protoze tak sirokou drazku si zkratka nemuzete dovolit jako v pripade technologie lakove. No a u te druhe rezby, ktera zapricinila vznik jine matrice s jinym oznacenim, to zkratka dotycny “mastering inzenyr” zmonil mene nebo na nizsich frekvencich, kde to jiz neni tolik slyset. A k tomu vsemu do toho vstupuje kvalita medi, resp. galvanicke lazne, ve ktere se ta nosna ocelova podlozka vymachala. Dale taky to, ze rezacka nikdy dvakrat nerizne titul (byt se stejnym nastavenim rez. parametru) uplne stejne. A to je krasa vinylu
OK, znamená to tedy, že rozdíl zvuku u těchto dvou konkrétních LP nebude podle tebe způsoben "ojetím" původní desky, ale spíše jinou matricí? Ten rozdíl je v těch lišících se doplňkových číslech?
To by bylo docela šílené, když dvě desky ze stejného nákladu mohou hrát takto rozdílně. To pak, když se mi u někoho líbí konkrétní vydání desky XY a seženu si stejné, může to být klidně zvukový průšvih. A naopak...
Tak ojeti desky hraje taky roli, otazkou je, jestli to dokaze zpusobit takovou zvukovou zmenu. Ja se spise priklanim k jinemu nastaveni rezacich parametru pri vyrobe dalsi matrice. Protoze evidentne vznikla z jineho (viz matricni cislo) plechu s evidentne jinym nastavenim (viz zvuk).