Jelikož se tu začalo diskutovat o MQA, tak jsem si včera spustil na Tidalu trial, stáhl aplikace a začal zkoušet - čistě ze zvědavosti technické (jak to funguje s možnostmi přehrávání) a hudební (jak to hraje). Dlouhodobě jej používat nebudu...
Zde jsou mé technické (objektivní) poznatky
Z aplikace Tidal jsem schopen hrát těmito způsoby:
1. Tidal Connect
2. AirPlay
3. Chromecast
4. USB kabel
Vše výše uvedené je zcela shodné jak z macOS (Macbook Pro), tak iOS (iPhone, v případě iPhone používám Apple Camera Adapter).
Ad 1)
Streamer CXN nikde neukáže datový tok - ani v aplikaci, ani na panelu.
Ad 2) a 3)
Datový tok je v případě nahrávek Master vždy pouze 44,1/16 ALAC.
Ad 4)
Jediný rozdíl je, že v případě aplikace na Macu je nutné zaškrtnou v nastavení zařízení streameru exkluzivní mód, jinak je limit na USB 88,2 kHz a pokud má nahrávka vyšší rozlišení, tak to bez tohoto nastavení výše nejde. V iPhone není nutné pro vyšší datový tok nic nastavovat a vše funguje automaticky...
Zde jsou mé poslechové (subjektivní) poznatky
Přehrávání z Tidal aplikace jsem porovnával na albech:
Eagles - Hotel California (na Tidalu v 88,2 kHz)
Ellie Holcomb - Canyon (na Tidalu v 96 kHz)
Master hraje vždy lépe, než Hi-fi, další nižší toky pochopitelně ještě hůře.
Hlavní poznatek pro mě ale je, že jsem neslyšel rozdíl mezi připojením USB a Tidal Connect - aplikace Tidal dělá sama softwarově plné dekódování MQA formátu a tak záleží pouze na tom, přes co dokáže poslat plný dekódovaný datový tok. I když mi streamer nezobrazuje v případě Tidal Connect datový tok, poslechově se zdá, že mi do streameru umí poslat totéž, co přes USB...
Dále jsem porovnával ty Eagles mezi Tidal streamem, staženou hi-res nahrávkou (na síťovém disku, kterou mám v 192/24) a vinylem (
https://www.discogs.com/Eagles-Hotel-Ca ... se/2561018).
Lokální verze je jasně lepší než Tidal:
- lépe a pevněji definované basy (objemově možná méně, ale pro mě přesnější)
- to samé u výšek (přesnější, čistší)
- lepší podání prostoru (ten Tidal Master jej má sice stejně široký, ale je to takové méně vzdušné a hůře prokreslené)
- u zpěvu mi přišlo, že Tidal lehce zdůrazňuje sykavky, lokální nahrávka jej měla mírně čistší
- celkově mě to z toho Tidal Master prostě znělo takové „hrubší“, lokální nahrávka zní více kultivovaně
- v případě postupného přepínání Tidalu z Master na Hi-Fi, High a Normal se z každým krokem ty rozdíly zvětšovaly (slévání prostoru, hrubnutí basů, zkreslení výšek atd.)
Objektivně však musím říct, že ten rozdíl mezi nebyl zase tak velký a běžný nehifista by nic nepoznal
Což je asi to, kam to MQA míři - přesně do zařízení typu Cambridge Audio EVO. To si koupí někdo, kdo má peníze, chce mít doma něco „lepšího“ (případně se tím chlubit) a hrát rovnou, co jej napadne bez shánění nahrávek a orientaci v nich...
Vinyl:
- přibral jsem jej jen pro zpestření
- proti hi-res bych obecně řekl, že u mě nehraje ani lépe ani hůře z pohledu příjemnosti poslechu, je to prostě jiné...
- z hlediska neutrality zvuku je lepší ten hi-res - vinyl zdůrazňuje basy a výšky, středů mám méně
Na čem jsem porovnával
Streamer Cambridge Audio CXN 2
Gramo Pro-Ject 1 Xpression III + Ortofon 2M Bronze + Ri-Audio Paschtica
Zesilovač Cambridge Audio Azur 851A
Repro B&W 705 S2
Kabeláž cenově přiměřená aparatuře