Digitalny analog - pouzitie DSP na vylepsenie zvuku gramo

Gramofony a jiné analog. zdroje včetně příslušenství kromě phono předzesilovačů.
Odpovědět
Fidji99
Příspěvky: 858
Registrován: 24 zář 2018 08:43

Digitalny analog - pouzitie DSP na vylepsenie zvuku gramo

Příspěvek od Fidji99 »

Za seba - myslim, ze som dosiel na koniec toho, co som schopny dosiahnut v oblasti cisteho analogu - mam gramo postavene tak ako som niekedy len snival, bavi ma muzika, a aj celkovo analog - je tam velmi vela toho pocitu "to som si ja sam postavil" oproti "pozrite, co som si kupil" a vela som sa naucil.

Na druhej strane - stale si uvedonujem, ze predsa len su tam urcite slabiny v samotnom principe vinylu - rozne sumy, skreslenia, rezonancie, ktore vyplyvaju zo samotnej podstaty prehravania platni. Preto som sa rozhodol vyuzit moznosti, ktore mam uz teraz a skusam sa trochu sparat v moznosti skombinovat vyhody analogu a digitalu.
Jeden priklad - za tu dobu co pouzivam DSP, tak som si skutocne zvykol na uplne vyrovnane basy - a preto ma vzdy trochu drazdi, ked na analogovej zostave mam predsa len nejake mody miestnosti.

Zaujimaju ma asi tak 3 veci:

1) ci budem na spickovom Preamp/DAC pocut AD/DA prevod [bez ziadnej dalsej upravy] - zvuk z phono pre do Preamp/Dacu
2) porovnanie dobreho phono-pre s internym modulom digitalnym - digitalna RIAA ekvalizacia + nastavenie parametrov
3) vyuzitie DRC - napr. ako subsonickeho filtru, odstranenie sumu atd + napr. doladenie sterovahy

cast vybavy mam, na cast cakam:

Linn DSM - line in z AD/DA prevodom z Linn Uphorik pre-ampu
Linn DSM - vyuzitie MM Phono-in - Step-up transformer je na ceste [tak do 4 tyzdnov dufam] + skusim ich MC modul - toje ta varianta 2) z RIAA digitalnou ekvalizaciou a AD/DA prevodom a porovanie s Uphorikom.
TRINNOV - detto - sam som zvedavy na ten ich hybridny phono MM modul - cast pasma ekvalizuje analogovo, cast digitalne -> a tam uplatnit plne DRC
a priamo porovnat voci LINN Uphorik do line-in a DRC.

A este asi kupim nejaku MM prenosku - mate nejaky tip? ja sa v MM prenoskach moc nevyznam [take aby to testovanie malo nejaku vypovedaciu schopnost] cez DRC/digital a porovnat to napr s Lyra Kleos.

Bude to trochu nosenia aparatov hore-dole - zacnem asi buduci vikend a budem referovat.
Ked bude mat niekto nejake napady/komentare - sem s nimi.
Martin Logan Renaissance 15A, Focus C18+ 13xMCH/Beckersounds subwoofers 8x18in/8*2500W/Purifi&NCore
Trinnov Altitude 32/LINN Akurate&Organik 9.8.7, Sony 4K Laser Screen 124in Panasonic UB9000
Akustika GIK Snake Oil - Isoacoustics, Mogami, Kimber.
Quentin

Re: Digitalny analog - pouzitie DSP na vylepsenie zvuku gramo

Příspěvek od Quentin »

Tak to bude leda pěknej kočkopes :lol:
Uživatelský avatar
PavelDosko
Příspěvky: 2561
Registrován: 14 bře 2012 19:59
Bydliště: Olomouc

Re: Digitalny analog - pouzitie DSP na vylepsenie zvuku gramo

Příspěvek od PavelDosko »

mej radost ze mas doreseny analog a neprzni to nejakym drc
neni placka, neni highend
Uživatelský avatar
bacil2
Příspěvky: 239
Registrován: 17 zář 2016 19:26

Re: Digitalny analog - pouzitie DSP na vylepsenie zvuku gramo

Příspěvek od bacil2 »

" Keď je koze dobre, ide na ľad tancovať "
(slovenské ľudové porekadlo)
Fidji99
Příspěvky: 858
Registrován: 24 zář 2018 08:43

Re: Digitalny analog - pouzitie DSP na vylepsenie zvuku gramo

Příspěvek od Fidji99 »

Prva skuska:

Vymena AudioResearch preamp za TRINNOV.
Linn LP12 + Uphorik + AR + ATC SCM50A - horizontalna poloha, solidna miestnost [stary byt, historicka zastavba, vysoke stropy, vela knih na stenach, repro s dostatkom priestoru okolo seba] LP Herbie Hancock Headhunters, PF Meddle,

AR jednoducho vymeneny za TRINNOV - room optimizer vypnuty - toto nebolo uplne fair porovnanie [objektivne ten AR je uplne inde - aj vzhladom na skvelu analogovu synergiu] - proste AR hra ako 15.000 pre-amp a TRINNOV ako cca 5.000. Samozrejme tie elektronky a to "nieco" co do zvuku pridavaju chybalo. Chvilku sme si na zvuk zvykali, ale v konecnom dosledku - nie zle, ten LINN to cele drzal na vysokej urovni cely cas.

Teraz prislo klasicke sumenie a bzucanie s mikrofonom - okrem klasickych modov na basoch [ale nic strasne], trochu pad okolo crossoveru S/V a zdvihnuty tweeter, napriek tomu, ze repro je postavene "na uzko" cca 2.8 a posluchova vzdialenost 3.4 a pocuvame s tweetrom von cca 20 stupnov. To sa nam javi ako optimalne postavenie.

1) pustenie DRC "na prazdno" - cize len AD/DA loop, bez ziadnej upravy zvuku. Za mna - ziadna zmena, otcovi sa zdalo, ze zvuk je "trosku iny". Potom sa aj mne zacalo zdat ze zvuk je "trosku iny". Nastastie - jednoduche riesenie - Bypass On/Off - a hadanie - vysledok podla ocakavania - 4/10 otec, 5/10 ja = nahoda.
Pre mna bol toto najdolezitjsi poznatok z celeho testovania - dobre urobena AD/DA konverzia je pre mna nepocutelna.

a teraz DRC do prace:

1) preset MONITORING - je to vzdy zaujimave - ale velmi malo hudby to znesie - samozrejme, ten moment zrovnania miestnosti je vzdy obrovsky rozdiel, ono je to vzdy velky sok, ako sa zvuk zmeni - hlavne tieto lepsie DRC typu TRINNOV/Accu/DEQX dokazu absolutne presne zrovnat stereovahu cez cele pasmo a to sa jeden cuduje. Lokalizacia ako z ineho sveta - to ked sa spravi On/Off to je zazitok.
ale POCITOVO - zvuk z AR je stale PRIJEMNEJSI

Bola nutna technicka prestavka v dlzke par dni, nakolko kazdy stojan vazi cca 110kg bez repro, ale mili ochrankari pomohli v ramci pracovneho tyzdna.

2) vyuzitie DRC na upravy akustiky miestnosti a postavenia repro.

Skusenost z minulosti - DRC umozni postavit repro inaksie - tak sme to vyskusali -> dali sme presne 3.0m rovnostranny trojuholnik, tweeter asi 30 cm nad usi a sklonene dole. Zase meranie a nastavenie - trochu bolo treba ucesat vysky nad 10Khz, pracovalo sa aj z fazovym posunom. Ale skutocne, upravy velmi decentne, v velkej vacsine skor utlmenie, ako pridavanie, isiel som na B&K krivku. Zaroven som digitalne dost prudko stiahol high-pass na 28Hz, co takisto dost precistilo dojem zo zvuku.

No a zvuk - uplna raketa. Nechcem mudrovat, ze preco, ale taka dynamika, presnost a velkost sceny, to som necakal. Tak som si to v hlave vyhodnotil, ze sa proste zmenil pomer medzi priamym a odrazenym zvukom, v prospech priameho, sedime o pol metra blizsie atd.
A nebolo to, ze sa zdoraznili nejake frekvencie na ukor inych, a tym sa zmenil zvuk, ta vysledna krivka bola v podstate uplne rovnaka.

AR naspat - a tam uz TRINNOV viedol, lebo postavenie bolo optimalizovane na DRC, potom sme vyskusali AR na Rec Out, len ako efektovy procesor - a to bol asi ideal.

3) Nejaky nacrt dalsieho vyvoja - skusim si pozicat nejaky maksi step-up transformer [v zmysle charakteru zvuku] - napr. Ortofon ST 80, vynechat phono preamp a ist rovno do TRINNOVu a robit RIAA ekvalizaciu rovno v digitale.
Ale to az tak na jesen, leto venujem inym veciam ako hifi.

Nejake zhrnutie - nie je sa treba DRC + gramo obavat, kto ma kompromisnu akustiku/nie uplnu volnost v postaveni repro, myslim, ze to stoji za to.
Martin Logan Renaissance 15A, Focus C18+ 13xMCH/Beckersounds subwoofers 8x18in/8*2500W/Purifi&NCore
Trinnov Altitude 32/LINN Akurate&Organik 9.8.7, Sony 4K Laser Screen 124in Panasonic UB9000
Akustika GIK Snake Oil - Isoacoustics, Mogami, Kimber.
Odpovědět