SUBWOOFER VE STEREU
SUBWOOFER VE STEREU
Skusím napsat pár postřehu ohledně subwooferu pro uživatele fora a případné další experimentátory.
Používám je jen ve stereu a nakonec mně nejvíce oslovil REL. Oproti jiným se mi zdály, že více zapadají do reprodukce a jsou muzikálnější. To ale byly mé začatky se sub a poslech jen ve studiích, takže jen a jen můj dojem. Měl jsem pocit že se chovají vice jako basové repro. a nejen stejně bubnuji a basují totéž dokola.
Narazil jsem na různe názory, někdo je zasadně proti.
Každopádně nastavení není jednoduché, aby došlo ke zfazování z hlavníma repro. a chce to čas, ale vysledek je pro mne ohromující. Nejenom že doplní spodní kmitočet ale vytvoří se více prostorovosti a dá to nahrávce tělo, pocit živosti. Nechápu jak spodní kmitočty můžou tak ovlivnují celek. Vliv je veliký, oproti vlivu třeba kabelů.
Mám REL R 305 a REL BRITANNIA B3.
Nevím který je lepší, každý má něco pro i proti a určítě záleží k jakým reprosoustavám by se který použil, ale hlavní rozdíl je basreflex a digi.zes.
REL R 305 - uzavřena ozvučnice, digital. zes. 300W.
REL BRITANNIA B3 - otevřená ozvučnice, MOSFET zes. 200W.
R 305 - vyniká hlavně rychlým tvrdým basem ( vhodné k rocku, metalu ), což je asi zásluha uzavřené ozvučnice, ale nejde tak nízko v base jako B 3 což je u vážné hudby slyšet. Pro doplnění 3pasm.repro je možná lepší. Má ostrý náběh, takže se hůře nastavuje, někdy v umístění rozhodují i cm. K dvoupasmovkám jsem ho zatím nezkoušel.
B 3- jde kmitočtem hodně nízko, určitě i pod 16Hz. 20Hz z test. disku hraje skoro bez útlumu v hlasitosti. Krásně naváže na reprosoustavy, přechodová křivka není tak ostrá jako u digitalu a i v umístění je tolerantnější. Je asi vhodnější k dvoupásmu. I když má jen 200w tak hraje tak 3x hlasitěji než 300w v dig. Ale bas není tak rychlý, úderný ( pásmo 30-50hz ) jako R 305 což bude otevřenou ozvučnicí.
Mne k 3,5 pásmovým Audiophysicum stačí i R 305, poslouchám zatím více spíš metal, rock ale i važnou muziku si někdy vychutnám a preference se časem mění a tam je lepší B 3. Ale určite dva subwofery už žádný přínos nejsou, tedy u mně, no i když možná dvě R 305 ? Ale 2 x B 3 by byla určitě zbytečnost i když i takový recommended Test je někde na netu. Mněl jsem doma i dvě R 205 i na ně vyšel článek. Byl jsem zklamán, jenom to tak tupě bubnovalo a nešlo mi to vůbec sladit z repro i když je to papírově totéž co R 305, zvuk byl ale jiný. No a kabely to byla vůbec záhada pokud jsem použil cokoli jiného než od výrobce přiložený kabel tak to byla HRŮZA, jen dunění a brumnění. ( Používam jen přípojení na koncové výstupy zes. a SPEACON). Myslel jsem si jak ty drátky co dodává REL ihned abgrejduju za stíněné a jak to budé hrát - opak byl pravdou, katastrofa.
Rozdíl jak něco vypadá a hraje je někdy propastný.
Pokud máte nějaké poznatky i z jinýma značkama napište !!!
Používám je jen ve stereu a nakonec mně nejvíce oslovil REL. Oproti jiným se mi zdály, že více zapadají do reprodukce a jsou muzikálnější. To ale byly mé začatky se sub a poslech jen ve studiích, takže jen a jen můj dojem. Měl jsem pocit že se chovají vice jako basové repro. a nejen stejně bubnuji a basují totéž dokola.
Narazil jsem na různe názory, někdo je zasadně proti.
Každopádně nastavení není jednoduché, aby došlo ke zfazování z hlavníma repro. a chce to čas, ale vysledek je pro mne ohromující. Nejenom že doplní spodní kmitočet ale vytvoří se více prostorovosti a dá to nahrávce tělo, pocit živosti. Nechápu jak spodní kmitočty můžou tak ovlivnují celek. Vliv je veliký, oproti vlivu třeba kabelů.
Mám REL R 305 a REL BRITANNIA B3.
Nevím který je lepší, každý má něco pro i proti a určítě záleží k jakým reprosoustavám by se který použil, ale hlavní rozdíl je basreflex a digi.zes.
REL R 305 - uzavřena ozvučnice, digital. zes. 300W.
REL BRITANNIA B3 - otevřená ozvučnice, MOSFET zes. 200W.
R 305 - vyniká hlavně rychlým tvrdým basem ( vhodné k rocku, metalu ), což je asi zásluha uzavřené ozvučnice, ale nejde tak nízko v base jako B 3 což je u vážné hudby slyšet. Pro doplnění 3pasm.repro je možná lepší. Má ostrý náběh, takže se hůře nastavuje, někdy v umístění rozhodují i cm. K dvoupasmovkám jsem ho zatím nezkoušel.
B 3- jde kmitočtem hodně nízko, určitě i pod 16Hz. 20Hz z test. disku hraje skoro bez útlumu v hlasitosti. Krásně naváže na reprosoustavy, přechodová křivka není tak ostrá jako u digitalu a i v umístění je tolerantnější. Je asi vhodnější k dvoupásmu. I když má jen 200w tak hraje tak 3x hlasitěji než 300w v dig. Ale bas není tak rychlý, úderný ( pásmo 30-50hz ) jako R 305 což bude otevřenou ozvučnicí.
Mne k 3,5 pásmovým Audiophysicum stačí i R 305, poslouchám zatím více spíš metal, rock ale i važnou muziku si někdy vychutnám a preference se časem mění a tam je lepší B 3. Ale určite dva subwofery už žádný přínos nejsou, tedy u mně, no i když možná dvě R 305 ? Ale 2 x B 3 by byla určitě zbytečnost i když i takový recommended Test je někde na netu. Mněl jsem doma i dvě R 205 i na ně vyšel článek. Byl jsem zklamán, jenom to tak tupě bubnovalo a nešlo mi to vůbec sladit z repro i když je to papírově totéž co R 305, zvuk byl ale jiný. No a kabely to byla vůbec záhada pokud jsem použil cokoli jiného než od výrobce přiložený kabel tak to byla HRŮZA, jen dunění a brumnění. ( Používam jen přípojení na koncové výstupy zes. a SPEACON). Myslel jsem si jak ty drátky co dodává REL ihned abgrejduju za stíněné a jak to budé hrát - opak byl pravdou, katastrofa.
Rozdíl jak něco vypadá a hraje je někdy propastný.
Pokud máte nějaké poznatky i z jinýma značkama napište !!!
Re: SUBWOOFER VE STEREU
To mě hodně zajímá. V mém "sádrokartonovém" bytě postrádám nejnižší basy. Chtěl bych někdy sub vyzkoušet.
Michell Gyrodec/Orbe, SME V, Lyra Delos, RCM+step up trafo MgBeran, Esoteric DV60, Lumin U2 Mini+DAC Gustard X26 Pro, Audia Flight Strumento no4 mk II+Audia Flight FLS1,Tannoy Turnberry GR+ST100, Niagara 5000+1200, hrom, hurikán, drak a pták Ohnivák.
-
- Příspěvky: 641
- Registrován: 17 dub 2011 21:07
- Bydliště: Ostrava
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Taky dlouho sním o zapůjčení už nějakého lepšího subbáče a budu to muset někdy prubnout. Díky za cenné informace.
CA, MFA, DYNAUDIO,PROJECT,FURUTECH,SUPRA,REL.......OSTRAVAR,BERNARD,ROHAN a jiné, hlavně hodně dobrého, nežli málo špatného.
- davidm535i
- Příspěvky: 126
- Registrován: 03 úno 2012 20:45
- Bydliště: Třemošná u Plzně
- Kontaktovat uživatele:
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Nechtel bych kecat, ale myslim, ze hranicni spodni frekvence je dana objemem mistnosti, pokud to neni spravne, tak mne opravte.To mě hodně zajímá. V mém "sádrokartonovém" bytě postrádám nejnižší basy. Chtěl bych někdy sub vyzkoušet.
Z toho asi vyplyva, ze v male mistnosti uz ti subwoofer nepomuze, bude to akorat nekontrolovane dunet.
@MAR
osobne preferuji spise uzavreny subwoofer, protoze hraje tak jak rikas, suse a rychle.
to se da dosahnout i u basreflexu, ale ne za stejny naklady
mp3 + špunty
Re: SUBWOOFER VE STEREU
U mňa po presťahovaní do panelového bytu som mal velké problémi s basmi a zaduňovaním.Keď som menil 3p.repro za
regálové ,mal som doma na skúšku Dynaudio Confidence C1.Myslel som ,že to bude to pravé orechové.Šok prišiel ,keď
som ich pustil.Aj tieto uznávané repro ,slabšie na basoch u mňa moc zaduňovali a bolo velmi počuť bas a samotný basreflex.
To mi nechcel veriť ani samotný predajca ,pretože skoro každý ich tlačí k stene ,aby mali lepší bas.Takže moja obyvačka je
jeden obrovský subwoofer ,ktorý nepotrebuje sekundárny subwoofer ,ale potrebuje skalibrovať sám seba.Doteraz mám s tým
problém a najlepšie mi zatial hrajú regalovky s predným basreflexom.Aj tie dokážu vytvoriť taký tlak že to cítim na bránici a
tak isto ich obmedzuje vo výkonnosti akustika izby ,tj. u mňa primárny subwoofer a to je vlastná miestnosť.V miestnosti ktorú
som mal pred presťahovaním,by som subwoofer bral,nakolko som mal pocit ,že mi ten spodok vo zvuku chýba.
Tolko moja skúsenosť a podla mňa subwoofer nie vždy ,nie všade a nie zo všetkým. Velmi záleží na priestoroch.Ak je akustický
dobre urobená miestnosť ,žiadny subwoofer netreba.Subwoofer väčšinou supluje zlú akustiku miestnosti.Kvalintné reproduktory
v dobre akusticky urobenéj miestnosti zahrajú velmi dobre a subwoofer je len pomyselná čerešnička na torte.Niekomu sa to
bude páčiť ,iný bude mať k tomu výhrady.
regálové ,mal som doma na skúšku Dynaudio Confidence C1.Myslel som ,že to bude to pravé orechové.Šok prišiel ,keď
som ich pustil.Aj tieto uznávané repro ,slabšie na basoch u mňa moc zaduňovali a bolo velmi počuť bas a samotný basreflex.
To mi nechcel veriť ani samotný predajca ,pretože skoro každý ich tlačí k stene ,aby mali lepší bas.Takže moja obyvačka je
jeden obrovský subwoofer ,ktorý nepotrebuje sekundárny subwoofer ,ale potrebuje skalibrovať sám seba.Doteraz mám s tým
problém a najlepšie mi zatial hrajú regalovky s predným basreflexom.Aj tie dokážu vytvoriť taký tlak že to cítim na bránici a
tak isto ich obmedzuje vo výkonnosti akustika izby ,tj. u mňa primárny subwoofer a to je vlastná miestnosť.V miestnosti ktorú
som mal pred presťahovaním,by som subwoofer bral,nakolko som mal pocit ,že mi ten spodok vo zvuku chýba.
Tolko moja skúsenosť a podla mňa subwoofer nie vždy ,nie všade a nie zo všetkým. Velmi záleží na priestoroch.Ak je akustický
dobre urobená miestnosť ,žiadny subwoofer netreba.Subwoofer väčšinou supluje zlú akustiku miestnosti.Kvalintné reproduktory
v dobre akusticky urobenéj miestnosti zahrajú velmi dobre a subwoofer je len pomyselná čerešnička na torte.Niekomu sa to
bude páčiť ,iný bude mať k tomu výhrady.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
To bertram
S tim rozměrem místnosti to spíš bude jinak, půjde o odrazy atd. Pokud dáte Testovací disk s Tracky frekvencí od 20Hz tak uslyšíte jaký útlum (útlum hlasitosti) mají hlavní reprosoustavy na nízkých kmitočtech i když zahrají třeba 30Hz jako mně, ale tak s 15% hlasitosti oproti 100Hz. To bude souviset asi s konstrukcí a se skreslením. Suby zahraji 20Hz bez problému, takže hraje jen sub a pokud se nastaví frekvence třeba na 27Hz tak hlasitost subu klesá a na ni navazuje zvyšující se hlasitost repro. Žádné přebasování nenastane pokud nejsou nastavené frekvence vysoké. Pokud ano tak hraje basových reproduktoru více(3) a to je ten problém. Je to jako u repro výhybky.
S tim rozměrem místnosti to spíš bude jinak, půjde o odrazy atd. Pokud dáte Testovací disk s Tracky frekvencí od 20Hz tak uslyšíte jaký útlum (útlum hlasitosti) mají hlavní reprosoustavy na nízkých kmitočtech i když zahrají třeba 30Hz jako mně, ale tak s 15% hlasitosti oproti 100Hz. To bude souviset asi s konstrukcí a se skreslením. Suby zahraji 20Hz bez problému, takže hraje jen sub a pokud se nastaví frekvence třeba na 27Hz tak hlasitost subu klesá a na ni navazuje zvyšující se hlasitost repro. Žádné přebasování nenastane pokud nejsou nastavené frekvence vysoké. Pokud ano tak hraje basových reproduktoru více(3) a to je ten problém. Je to jako u repro výhybky.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Sekl jsem se to byla odpověd Davidm535
Bertram akustika je určitě problém, pokud se odráží moc. Mám sadrokarton se struktur. tapetou a ten mi až tak odráživý nepřipadá, problém jsem mněl se sklem stěna se skl regály, okna, ale tam mi to hlavně ovlivnovalo vysoké frekvence. Větší problém je plov. podlaha pro bas.
Reproduktory a i sub. potřebují prostor dál od zdí 1m i více.
Bertram akustika je určitě problém, pokud se odráží moc. Mám sadrokarton se struktur. tapetou a ten mi až tak odráživý nepřipadá, problém jsem mněl se sklem stěna se skl regály, okna, ale tam mi to hlavně ovlivnovalo vysoké frekvence. Větší problém je plov. podlaha pro bas.
Reproduktory a i sub. potřebují prostor dál od zdí 1m i více.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
fox píše:To mě hodně zajímá. V mém "sádrokartonovém" bytě postrádám nejnižší basy. Chtěl bych někdy sub vyzkoušet.
Škoda, že jsi něco nenapsal vloni v tuto dobu. Jeden jsem daroval. Měl jsem ho v Cirtoen Xantia. Reprák 32 cm, napájený 300W mono zesilovačem. Do Škodovky ho přestali montovat, lítala ven zadní skla , vážil aspoň 20kg.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
to MAR:
máš pravdu , v obývačke máme velmi velké odrazy a aj po zariadení nabytkom ,doplnkami a obrazmi sú odrazy
a ozvena v kútoch velké.Keďže je to naša miestnosť ,kde sa schádza celá rodina, úpravy sú neakceptovatelné.
Ja som skôr písal o vyšších basoch ,ktoré u mňa robili problémi ,nakolko basov od 20 Hz moc nemám , ak vôbec.
Moje repro by malo hrať od 45 Hz vyššie a myslím že aj tak hrajú ,len je tu problém s akustikou.Ak by som u mňa
zvládol problémi od 45 Hz vyššie ,bol by so velmi rád.Nižšia frekvencia dosiahnutá aj spomocou subwoofera bude
pre mňa ,ako som už napísal .len čerešničkou na torte.
Kedže uvažujeme o zmene bývania ,nič nie je nemožné.
máš pravdu , v obývačke máme velmi velké odrazy a aj po zariadení nabytkom ,doplnkami a obrazmi sú odrazy
a ozvena v kútoch velké.Keďže je to naša miestnosť ,kde sa schádza celá rodina, úpravy sú neakceptovatelné.
Ja som skôr písal o vyšších basoch ,ktoré u mňa robili problémi ,nakolko basov od 20 Hz moc nemám , ak vôbec.
Moje repro by malo hrať od 45 Hz vyššie a myslím že aj tak hrajú ,len je tu problém s akustikou.Ak by som u mňa
zvládol problémi od 45 Hz vyššie ,bol by so velmi rád.Nižšia frekvencia dosiahnutá aj spomocou subwoofera bude
pre mňa ,ako som už napísal .len čerešničkou na torte.
Kedže uvažujeme o zmene bývania ,nič nie je nemožné.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Nemyslím si, že mám malou místnost. Spíš naopak. V podkroví je na stranách výška sice 1,2m, ale uprostřed necelých 5 metrů. Půdorys 4,2 x 7,5 m.davidm535i píše:Nechtel bych kecat, ale myslim, ze hranicni spodni frekvence je dana objemem mistnosti, pokud to neni spravne, tak mne opravte.To mě hodně zajímá. V mém "sádrokartonovém" bytě postrádám nejnižší basy. Chtěl bych někdy sub vyzkoušet.
Z toho asi vyplyva, ze v male mistnosti uz ti subwoofer nepomuze, bude to akorat nekontrolovane dunet.
@MAR
osobne preferuji spise uzavreny subwoofer, protoze hraje tak jak rikas, suse a rychle.
to se da dosahnout i u basreflexu, ale ne za stejny naklady
Problém vidím v tom, že je všude jenom sádrokarton a za ním dutiny. Podlaha je dřevěná a mezistropní prostor pod ní taky dutý. Konzultoval jsem to s projektantem na akustiku a ten mi potvrdil, že při tak velké ploše pružných materialů dochází k pohlcování energie a tím k útlumu nízkých frekvencí.
Nedávno jsem měl svoje bedny u kamaráda a tam žádný problém s basy nebyl.
Před nekolika léty jsem provozoval multikanál pro SACD a DVD-Audio. Pokud jsem měl sub vypnutý, bylo basů vždy méně. Ale pro stereo bych ho určitě potřeboval kvalitnější.
Ještě k tomu sádrokartonu. Tento material nemá moc velkou pohltivost. Snad necelých deset procent. Pokud je místnost malá a jim obložená jenom částečně, je útlum minimální. U velké plochy se to nasčítá. U mě je to i s podlahou cca 140 m2
Michell Gyrodec/Orbe, SME V, Lyra Delos, RCM+step up trafo MgBeran, Esoteric DV60, Lumin U2 Mini+DAC Gustard X26 Pro, Audia Flight Strumento no4 mk II+Audia Flight FLS1,Tannoy Turnberry GR+ST100, Niagara 5000+1200, hrom, hurikán, drak a pták Ohnivák.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Zdravím tě Foxi
Akustikou jsem se zatím moc nezabýval, ale mé podmínky můžou být podobné tvým.
Místnost 4,5 x 8, dřevostavba, takže zdi cementotřískové desky,sadroš,a vata.
Žáden deficit basu z hlavních repro už ted nepocituji, to asi né. Dostal jsem se k tomu , když jsem mněl zes Vincent 238 a ten na mých repro problém zahrát bas mněl, nebyl tak stabilní při nízké impedanci. EC ten problém vyřešil.
Je fakt že mně spíš okouzlilo to vykreslení prostoru, tělo nahrávky než ten bas samotný, a když tak právě u B 3 ten spodek u vážné muziky. A i ten akustický tlak je takový jak z koncertu.
Některé nahrávky jsou stejně osekané i kolem 40Hz třeba starší KORN a vetšina metalu a rocku-nového. Ale některé CD třeba Tarja Turunen jdou nízko.
Je fakt že když se mně nedávno V. Navrátil ptal jestli sub. potřebuju, tak jsem mu odpověděl že vlastně né, ale vpodstatě takhle stejně nepotřebuju ani lepší kabely,převodník,atd.
Akustikou jsem se zatím moc nezabýval, ale mé podmínky můžou být podobné tvým.
Místnost 4,5 x 8, dřevostavba, takže zdi cementotřískové desky,sadroš,a vata.
Žáden deficit basu z hlavních repro už ted nepocituji, to asi né. Dostal jsem se k tomu , když jsem mněl zes Vincent 238 a ten na mých repro problém zahrát bas mněl, nebyl tak stabilní při nízké impedanci. EC ten problém vyřešil.
Je fakt že mně spíš okouzlilo to vykreslení prostoru, tělo nahrávky než ten bas samotný, a když tak právě u B 3 ten spodek u vážné muziky. A i ten akustický tlak je takový jak z koncertu.
Některé nahrávky jsou stejně osekané i kolem 40Hz třeba starší KORN a vetšina metalu a rocku-nového. Ale některé CD třeba Tarja Turunen jdou nízko.
Je fakt že když se mně nedávno V. Navrátil ptal jestli sub. potřebuju, tak jsem mu odpověděl že vlastně né, ale vpodstatě takhle stejně nepotřebuju ani lepší kabely,převodník,atd.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Abych se přiznal, sub jsem ve stereu ještě pořádně neslyšel. Jsem z Opavy. Pokud dovolíš, někdy bych rád přijel na poslech.
Michell Gyrodec/Orbe, SME V, Lyra Delos, RCM+step up trafo MgBeran, Esoteric DV60, Lumin U2 Mini+DAC Gustard X26 Pro, Audia Flight Strumento no4 mk II+Audia Flight FLS1,Tannoy Turnberry GR+ST100, Niagara 5000+1200, hrom, hurikán, drak a pták Ohnivák.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
TO FOX
Jasně není problém. Poslal jsem ti SZ.
Jasně není problém. Poslal jsem ti SZ.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Basy jsou svinstvo ! Sam s tim ma problemy.
Loni jsem mel doma pujceny na par tydnu REL B1, nejlepsi sub co jsem kdy slysel
Loni jsem mel doma pujceny na par tydnu REL B1, nejlepsi sub co jsem kdy slysel
1. Jadis DA88S MkII,McIntosh MCD500,Franco Serblin Accordo Essence,Tyr2,Heimdall2,LessLoss,XLO,filtr NA,BW PV1D, Sennheiser HD595,
2. Electrocompaniet ECI6D,OPPO UDP205,Franco Serblin Accordo,Pro-ject Debut III ES
2. Electrocompaniet ECI6D,OPPO UDP205,Franco Serblin Accordo,Pro-ject Debut III ES
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Příspěvek jsem spíš psal jako takové základní info. pro lidi co mají dvojpásmové nebo regálové repro a chtějí si zkusit také užít bas.
Kdo slyšel třeba Xavián 250,270 a kním třeba jen Xavián Baso, tak bude vědět jak velký pokrok to může být. Stejně dobře hrající sloupy které budou stejně vykreslovat prostor a detaily jako dobrá regálovka stojí vždy nejmín trojnásobek.
Pro menší misnosti to může být i lepší volba než se pak trápit s odrazy a přebasováním.
Jen je důležité, aby subwoofer mněl možnost nastavení ořezání frekvence čím jak nejníž alespon 25Hz. Většínou je to 40Hz a to je k ničemu. To asi né, ale tak ke kinu na hřmotné dunění z pod gauče.
Kdo slyšel třeba Xavián 250,270 a kním třeba jen Xavián Baso, tak bude vědět jak velký pokrok to může být. Stejně dobře hrající sloupy které budou stejně vykreslovat prostor a detaily jako dobrá regálovka stojí vždy nejmín trojnásobek.
Pro menší misnosti to může být i lepší volba než se pak trápit s odrazy a přebasováním.
Jen je důležité, aby subwoofer mněl možnost nastavení ořezání frekvence čím jak nejníž alespon 25Hz. Většínou je to 40Hz a to je k ničemu. To asi né, ale tak ke kinu na hřmotné dunění z pod gauče.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
V popisu u REL je docela zajímavá varianta se dvěma SUBy v cenové relaci páru do 50 tis. Finančně je to velmi jedlé řešení, ale kdo vám dnes půjčí na domácí test tyhle dva kousky?
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Tak v tom bych až tak problém neviděl. Prodejci se snaží prodat a pokud jsou ve studiu?
Na Ostravsku jsou všichni hodně vztřícní a vybavené studia na daleko vyšší urovní než PHA či blízké zahraničí.
Dva můžou být fajn, ale cena? Asi záleží jak které.
Zvuk se naváže na hlavní soustavy takže vůbec není znát že by hrál z té bedny, to mi spíš připadá psychologická záležitost, jakože dva stereo.
Mám oba doma a používám spíš jen jeden.
Na Ostravsku jsou všichni hodně vztřícní a vybavené studia na daleko vyšší urovní než PHA či blízké zahraničí.
Dva můžou být fajn, ale cena? Asi záleží jak které.
Zvuk se naváže na hlavní soustavy takže vůbec není znát že by hrál z té bedny, to mi spíš připadá psychologická záležitost, jakože dva stereo.
Mám oba doma a používám spíš jen jeden.
- NA-Noble Audio
- Příspěvky: 893
- Registrován: 23 pro 2010 22:19
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: SUBWOOFER VE STEREU
MAR
"Jen je důležité, aby subwoofer mněl možnost nastavení ořezání frekvence čím jak nejníž alespon 25Hz. Většínou je to 40Hz a to je k ničemu"
Mam jinou zkušenost
Kloudný subwoofer má i funkci subsonického filtru, a ten bývá na 20Hz. Kdyby někdo náhodou nevěděl, tak tento filtr filtruje vše pod 20Hz. Takže by se subwoofer při výše doporučeném nastavení podílel jen na VELMI ÚZKÉM rozsahu frekvencí, který navíc odpovídá téměř jen největším píšťalám varhan a elektronicky vyrobenému subbasu. V 90% nahrávek v tomto rozsahu nic není a nebylo by ani poznat, že je subwoofer zapnutý.
Zkoušel jsem 110litrový subwoofer osazený 15" basákem a s DSP elektronikou. Při zvýšení akustického tlaku o 8-10dB na frekvenci 20-30Hz nepřineslo poslechově vůbec nic oproti provozu bez zdůraznění těchto úplně nejnižších basů. Slyšitelný efekt se dostavil až když jsem pracoval s 35-50Hz. Takže já vidím 40Hz jako vhodný kmitočet pro horní filtr, a také se tyto filtry pohybují od 40 do 120-160Hz
"Jen je důležité, aby subwoofer mněl možnost nastavení ořezání frekvence čím jak nejníž alespon 25Hz. Většínou je to 40Hz a to je k ničemu"
Mam jinou zkušenost
Kloudný subwoofer má i funkci subsonického filtru, a ten bývá na 20Hz. Kdyby někdo náhodou nevěděl, tak tento filtr filtruje vše pod 20Hz. Takže by se subwoofer při výše doporučeném nastavení podílel jen na VELMI ÚZKÉM rozsahu frekvencí, který navíc odpovídá téměř jen největším píšťalám varhan a elektronicky vyrobenému subbasu. V 90% nahrávek v tomto rozsahu nic není a nebylo by ani poznat, že je subwoofer zapnutý.
Zkoušel jsem 110litrový subwoofer osazený 15" basákem a s DSP elektronikou. Při zvýšení akustického tlaku o 8-10dB na frekvenci 20-30Hz nepřineslo poslechově vůbec nic oproti provozu bez zdůraznění těchto úplně nejnižších basů. Slyšitelný efekt se dostavil až když jsem pracoval s 35-50Hz. Takže já vidím 40Hz jako vhodný kmitočet pro horní filtr, a také se tyto filtry pohybují od 40 do 120-160Hz
http://www.noble-audio.webnode.cz
Noble Audio Galaxys, Lindemann CD1SE, Sroll Rhythm, Noble Audio Stonehenge
Noble Audio Galaxys, Lindemann CD1SE, Sroll Rhythm, Noble Audio Stonehenge
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Jsem rád že napsal konečně někdo odborně znalý.
Vše píšu jako laik a mé zkušenosti můžou být i úplně špatné nebo to můžou být i úplné pitomosti.
Neznám konstrukci ani charakteristiky frek. křivek, ale když se nastaví okolo těch 30 Hz ty sub. ješte nějakých cca 10 až 20 Hz hrají než se odmlčí.
To nastavení není jen má skušenost, ale je fakt že ta kalibrace potenciometru je hodně nepřesná, takže težko říct co je nastavené pokud se to nezměří.
Při nastavení vyšší frekvence u mně dochází k velkému ovlivnování ostatních hlavně středních frekvencí, až zase na nějakých cca 60 až 80 Hz(není to popsané jen odhad) se zvuk sjednotí a naváže na hl. repro.
Vše píšu jako laik a mé zkušenosti můžou být i úplně špatné nebo to můžou být i úplné pitomosti.
Neznám konstrukci ani charakteristiky frek. křivek, ale když se nastaví okolo těch 30 Hz ty sub. ješte nějakých cca 10 až 20 Hz hrají než se odmlčí.
To nastavení není jen má skušenost, ale je fakt že ta kalibrace potenciometru je hodně nepřesná, takže težko říct co je nastavené pokud se to nezměří.
Při nastavení vyšší frekvence u mně dochází k velkému ovlivnování ostatních hlavně středních frekvencí, až zase na nějakých cca 60 až 80 Hz(není to popsané jen odhad) se zvuk sjednotí a naváže na hl. repro.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
REl také píše že:
Why use the amplifier output as a source? First, REL believes that the subwoofer should get its signal from the exact source driving the main speakers, for best integration with the audio system. Second, the Studio III's sub-bass range eliminates the need for a high-pass filter to roll off the main speakers.
a někdy ty filtry nazývají: low-cut filter nebo bass-cut filter
Nevíte někdo co to může znamenat ?
Why use the amplifier output as a source? First, REL believes that the subwoofer should get its signal from the exact source driving the main speakers, for best integration with the audio system. Second, the Studio III's sub-bass range eliminates the need for a high-pass filter to roll off the main speakers.
a někdy ty filtry nazývají: low-cut filter nebo bass-cut filter
Nevíte někdo co to může znamenat ?
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Několik let jsem spokojeně žil s kombinací Dynaudio Contour 1.4 + 2x Velodyne SPL-1000. Využíval jsem zmiňovaný high-pass filter v subwooferech. Reprodukce se tím výrazně zlepšila - hlavně detaily a prostor.
- NA-Noble Audio
- Příspěvky: 893
- Registrován: 23 pro 2010 22:19
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: SUBWOOFER VE STEREU
To by mě moc zajímalo jak jsi to dělal, nedovedu si to technicky představit a navíc ho tam nevidím, jen běžný low-pass.Senior píše:Několik let jsem spokojeně žil s kombinací Dynaudio Contour 1.4 + 2x Velodyne SPL-1000. Využíval jsem zmiňovaný high-pass filter v subwooferech. Reprodukce se tím výrazně zlepšila - hlavně detaily a prostor.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -panel.jpg
Ten subwoofer má jen dolní filtr (low-pass) a zesilovač pro basák. Musel by mít ještě horní filtr (high-pass) a zesilovač pro bedny.
High-pass na rozdíl od Low-pass filtru (který musí mít každý akt. subwoofer) odfiltrovává naopak spodek. Tím by se dalo odlehčit od velké výchylky středobasákům v 2p, takže by se snížil Dopplerůf efekt a mohl by se zlepšit zvuk. Ale to by musel mít subwoofer ještě zesilovač, v případě použití jen jednoho dokonce dva zesilovače s předřazeným high-pass filtrem pro krmení těch 2p. a dal by se používat v sestavě jen předzesilovač.
http://www.noble-audio.webnode.cz
Noble Audio Galaxys, Lindemann CD1SE, Sroll Rhythm, Noble Audio Stonehenge
Noble Audio Galaxys, Lindemann CD1SE, Sroll Rhythm, Noble Audio Stonehenge
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Chápu, že si to nedovedeš technicky představit. Díváš se totiž v odkazu na jiný model subwooferu :D
Já používal SPL-1000R a ten high-pass filter samozřejmě má
Na vysvětlenou: Z předzesilovače šel signál do subwooferů s aktivovanými high-pass filtry, ze subwooferů šel signál do koncáků pro Contour 1.4 - které tím pádem byly frekvenčně odspodu lehce "oříznuté".
Jak prosté, milý Watsone ...
Já používal SPL-1000R a ten high-pass filter samozřejmě má
Na vysvětlenou: Z předzesilovače šel signál do subwooferů s aktivovanými high-pass filtry, ze subwooferů šel signál do koncáků pro Contour 1.4 - které tím pádem byly frekvenčně odspodu lehce "oříznuté".
Jak prosté, milý Watsone ...
Re: SUBWOOFER VE STEREU
N.A.
Je to tak. Mal som kedysi davno doma pozicany tento model. Ten sub ma variabilny low-pass + zosilovac. A ma aj fixovany high-pass,tusim 80hz bez zosiku,cisto filter. Kable tahas z predzosiku do filtru v subiku a odtial do koncaku. Ale ten filter je v podstate nahovno do sterea. Je urceny hlavne pre kino. Ak orezes hlavne bedne na 80hz,tak sub musi hrat zvysok a sub delit na 80hz je katastrofa do sterea. Ani 2 suby nepomozu. Je to moc vysoko. Sub by som delil max do 45hz a to radsej aj menej niekde okolo 40hz. Predpoklad su bedne,ktore zvladaju pasmo do tejto frekvencie bezproblemovo. Sub je taky "ekvalizer" pre mna.Mas albumy,kde potrebujes pridat dole subjektivne a to sa da pekne dosiahnut subom. Pri urcitej hudbe to je vyhoda a hudba znie "lepsie" ale mas aj hudbu,kde sa sub neda pocuvat a vyslovene vadi pri posluchu. Ja by som kludne zniesol doma 2 suby,ale zapinal by som to fakt sporadicky.
Je to tak. Mal som kedysi davno doma pozicany tento model. Ten sub ma variabilny low-pass + zosilovac. A ma aj fixovany high-pass,tusim 80hz bez zosiku,cisto filter. Kable tahas z predzosiku do filtru v subiku a odtial do koncaku. Ale ten filter je v podstate nahovno do sterea. Je urceny hlavne pre kino. Ak orezes hlavne bedne na 80hz,tak sub musi hrat zvysok a sub delit na 80hz je katastrofa do sterea. Ani 2 suby nepomozu. Je to moc vysoko. Sub by som delil max do 45hz a to radsej aj menej niekde okolo 40hz. Predpoklad su bedne,ktore zvladaju pasmo do tejto frekvencie bezproblemovo. Sub je taky "ekvalizer" pre mna.Mas albumy,kde potrebujes pridat dole subjektivne a to sa da pekne dosiahnut subom. Pri urcitej hudbe to je vyhoda a hudba znie "lepsie" ale mas aj hudbu,kde sa sub neda pocuvat a vyslovene vadi pri posluchu. Ja by som kludne zniesol doma 2 suby,ale zapinal by som to fakt sporadicky.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
High-pass filter ve Velodyne SPL-1000R je na 80Hz, ale je prvého řádu - t.zn. má strmost jen 6dB na oktávu
A to se právě s Contour 1.4 do sterea velmi osvědčilo :D
A to se právě s Contour 1.4 do sterea velmi osvědčilo :D
- davidm535i
- Příspěvky: 126
- Registrován: 03 úno 2012 20:45
- Bydliště: Třemošná u Plzně
- Kontaktovat uživatele:
Re: SUBWOOFER VE STEREU
sub delit na 80hz je katastrofa do sterea
neeeee, pod 100hz nepoznas odkud to jde.
80Hz je uplne v pohode.
David
mp3 + špunty
- NA-Noble Audio
- Příspěvky: 893
- Registrován: 23 pro 2010 22:19
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Senior
oni vypadají oba stejně, ani jeden nemá označeno na zadním panelu že by high-pass měl na těch cinch výstupech.
Ale to je jedno, už jsem si našel návod a dozvěděl jsem se, jak to vymysleli, a už je mi jasné, proč jsem si to nedovedl představit.
Mě by opravdu nenapadlo tahat delikátní a náchylný linkový signál pro hlavní bedny nějakým příšerně dlouhým cinch kabelem od předku k subwooferu tam ho prohnat pevně nastavenou aktivní vyhybkou a pak dalším stejně dlouhým kabelem teprve do koncáku. Fuj tajbl, to je fakt jen pro kino, tam na zvuku tolik nezáleží, protože silně vítězí zrakový vjem. Je to vyloženě degradace a příšerný peníze za dva dlouhé kvalitní kabely, místo jednoho krátkého.
Osobně bych aktivem nenechal procházet celé pásmo, maximálně basy.
oni vypadají oba stejně, ani jeden nemá označeno na zadním panelu že by high-pass měl na těch cinch výstupech.
Ale to je jedno, už jsem si našel návod a dozvěděl jsem se, jak to vymysleli, a už je mi jasné, proč jsem si to nedovedl představit.
Mě by opravdu nenapadlo tahat delikátní a náchylný linkový signál pro hlavní bedny nějakým příšerně dlouhým cinch kabelem od předku k subwooferu tam ho prohnat pevně nastavenou aktivní vyhybkou a pak dalším stejně dlouhým kabelem teprve do koncáku. Fuj tajbl, to je fakt jen pro kino, tam na zvuku tolik nezáleží, protože silně vítězí zrakový vjem. Je to vyloženě degradace a příšerný peníze za dva dlouhé kvalitní kabely, místo jednoho krátkého.
Osobně bych aktivem nenechal procházet celé pásmo, maximálně basy.
http://www.noble-audio.webnode.cz
Noble Audio Galaxys, Lindemann CD1SE, Sroll Rhythm, Noble Audio Stonehenge
Noble Audio Galaxys, Lindemann CD1SE, Sroll Rhythm, Noble Audio Stonehenge
Re: SUBWOOFER VE STEREU
N.A.
Hmm neslyšels to hrát, takže se tvému "předjímání" ani nedivím
Hmm neslyšels to hrát, takže se tvému "předjímání" ani nedivím
- NA-Noble Audio
- Příspěvky: 893
- Registrován: 23 pro 2010 22:19
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Ano neslyšel, vycházím jen ze svých omezených zkušeností. O:-)
http://www.noble-audio.webnode.cz
Noble Audio Galaxys, Lindemann CD1SE, Sroll Rhythm, Noble Audio Stonehenge
Noble Audio Galaxys, Lindemann CD1SE, Sroll Rhythm, Noble Audio Stonehenge
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Neboj, pokud tě hifi bude bavit 45 let jako mne, tak dostatek zkušeností také získáš
Re: SUBWOOFER VE STEREU
davidm535i
o tu lokalizaciu ani tak nejde ako o kvalitu basu. Treba si uvedomit,ze sub ma vacsinou menic s tazkym tvrdym zavesom(velodyne,sunfire),aby hral razantne v mensej ozvucnici a kvalitne hlavne do tych cca 40hz.
Sub v globale neni ladeny do sterea,aby hral kvalitativne rovnako ako dobry basovy menic v bedniach. To pasmo 60-80hz sa mu nemoze rovnat. Jedine,ze by to boli specialne ladene basove moduly pre dane pasmo,ako rozsirenie pre dane bedne.
senior
a sub kde delis,ked mas hlavne bedne orezane na 80hz?
o tu lokalizaciu ani tak nejde ako o kvalitu basu. Treba si uvedomit,ze sub ma vacsinou menic s tazkym tvrdym zavesom(velodyne,sunfire),aby hral razantne v mensej ozvucnici a kvalitne hlavne do tych cca 40hz.
Sub v globale neni ladeny do sterea,aby hral kvalitativne rovnako ako dobry basovy menic v bedniach. To pasmo 60-80hz sa mu nemoze rovnat. Jedine,ze by to boli specialne ladene basove moduly pre dane pasmo,ako rozsirenie pre dane bedne.
senior
a sub kde delis,ked mas hlavne bedne orezane na 80hz?
Re: SUBWOOFER VE STEREU
Má skušenost je taková jak píše eLko
Nechtěl jsem zminovat jiné značky, ale Velodyne je přesně to co mně do sterea nesedělo. Stejně dokola znějící bubnování vytažené DPS a jinou dig. elektronikou. To co popisujete s ořezáváním frekvencí by bylo dobré asi pro nějaká podiová vystoupení, doma je to katastrofa.
Ty RELy jen doplnují bas. Dalo by se to k ekvalizaci přirovnat, ale hlavně posouvají basovou křivku v dolni části kde jde do útlumu.
Kdekoli je sub postavený vždy musí bas hrát tam, kde podle lokalizace nástrojů bubnuje buben, to by u 80Hz nebylo, hrálo by to ze subu. Pokud v některé nahrávce zabubnuje někdo z prava do leva tak to tak musí být i z přidaným subwooferem jinak je to k ničemu.
eLko píše:N.A.
Ak orezes hlavne bedne na 80hz,tak sub musi hrat zvysok a sub delit na 80hz je katastrofa do sterea. Ani 2 suby nepomozu. Je to moc vysoko. Sub by som delil max do 45hz a to radsej aj menej niekde okolo 40hz. Predpoklad su bedne,ktore zvladaju pasmo do tejto frekvencie bezproblemovo. Sub je taky "ekvalizer" pre mna.Mas albumy,kde potrebujes pridat dole subjektivne a to sa da pekne dosiahnut subom. Pri urcitej hudbe to je vyhoda a hudba znie "lepsie" ale mas aj hudbu,kde sa sub neda pocuvat a vyslovene vadi pri posluchu. Ja by som kludne zniesol doma 2 suby,ale zapinal by som to fakt sporadicky.
Nechtěl jsem zminovat jiné značky, ale Velodyne je přesně to co mně do sterea nesedělo. Stejně dokola znějící bubnování vytažené DPS a jinou dig. elektronikou. To co popisujete s ořezáváním frekvencí by bylo dobré asi pro nějaká podiová vystoupení, doma je to katastrofa.
Ty RELy jen doplnují bas. Dalo by se to k ekvalizaci přirovnat, ale hlavně posouvají basovou křivku v dolni části kde jde do útlumu.
Kdekoli je sub postavený vždy musí bas hrát tam, kde podle lokalizace nástrojů bubnuje buben, to by u 80Hz nebylo, hrálo by to ze subu. Pokud v některé nahrávce zabubnuje někdo z prava do leva tak to tak musí být i z přidaným subwooferem jinak je to k ničemu.
Re: SUBWOOFER VE STEREU
A tak jek píše Senior
se možná i mně zdá lepší sladění B 3 z mosfet zesilovačem který nemá tak strmý náběh jak digitál u R a plynule naváže na hl. repro.Senior píše:High-pass filter ve Velodyne SPL-1000R je na 80Hz, ale je prvého řádu - t.zn. má strmost jen 6dB na oktávu
A to se právě s Contour 1.4 do sterea velmi osvědčilo :D